.
Hari-hari yang telah berlalu, sememangnya akan meninggalkan seribu satu kisah dan cerita. Maka dengan itu lahirlah akusebuahkisah ! yang mana, diari kembara hidup yang singkat ini diabadikan terus secara maya kerana hari-hari yang telah berlalu, tidak mungkin berulang kembali. Maka, apa salahnya ia diterjemahkan sebagai sebuah kisah. Kisah bukan sebarang kisah... Tetapi kisah yang begitu indah...

.

Monday, February 2, 2009

1 Februari yang berkisah...

Tanggal 1 Februari 2009 yang lalu, menyaksikan Debat Terbuka Astar melabuhkan tirainya. Dengan usul Hitler mampu bantu Palestin, menyaksikan pertembungan UPM vs. MMU di pentas final. MMU mencipta sejarah yang tersendiri apabila dinobatkan sebagai johan DTA 08/09. Pasukan UM (a) yang berada di tangga ke 4, berjaya melayakkan diri ke separuh akhir, tetapi tidak sempat menjejakkan kaki ke pentas final apabila ditewaskan oleh UPM.

Manakala pasukan UM (b) pula terpaksa berpuas hati berada di tangga ke 23 selepas 6 perlawanan. Tahniah diucapkan kepada semua rakan2 sepasukan. Moga kita dapat belajar daripada pengalaman. Teringat aku akan falsafah tangga. Harus dilangkah satu persatu, bermula dari bawah kemudian terus ke atas ! Sememangnya senior2ku kaya dengan falsafahnya yang tersendiri.

Semalam, Ahad, kami para pendebat UM, berkunjung ke rumah senior kami, merangkap guru kami untuk DTA, Shen Yee Aun, untuk bersama2 meraikan Tahun Baru Cina, di Klang. Jauh sungguh rasanya perjalanan kami. Berkonvoi 3 kereta, dalam perjalanan, mcm2 yang diceritakan, seronok pula rasenyer. Dan aku rasa, ini merupakan kali pertama dalam 20 tahun hidup, aku meraikan Tahun Baru Cina, beraya ke rumah bangsa cina. Keluarganya memang peramah, petah berkata, dan agak kaya juga dgn falsafah. Walaupun aku pertama kali datang ke rumahnya bertemu keluarganya, begitu juga dengan kawan2 aku yang lain, tetapi aku rasakan kemesraan begitu cepat terjalin.

Alangkah indahnya jika semua kaum di Malaysia ini juga begitu, tanpa mengira bangsa dan agama, kita boleh sahaja bergurau senda, kunjung- mengunjungi dan beramah mesra. Ini tidak, disebabkan isu yang kecil, ada di antara kita yang sanggup berbunuhan, mencaci dan memutuskan hubungan persaudaraan walaupun kita seagama. Maka benarlah, dunia ini semakin tiba ke penghujungnya.

Setelah hampir 4 jam kami di rumahnya, setelah kenyang, macam2 makanan yang dihidangkan, tak muat perut katakan hehehe. Kami pun pulang ke UM. Pulang bersama sekereta dengan John, ilmu pengetahuan aku berkenaan dengan dunia seni bina mula berkembang sikit terutamanya dalam bab rasuah merasuah. Dalam perjalanan balik, hujan turun dengan agak lebat. Apalagi, masing2 mula lah mengantuk.

Pada sebelah malamnya pula, aku bersama beberapa kawan yang lain, diberi kesempatan untuk berkunjung ke Masjid Ar-Rahman. Kebetulan, malam itu ada pengisian khas, Air Mata Palestin daripada Yayasan Amal Malaysia. Patutlah masjid ketika itu aku rasakan agak ramai jemaahnya. Cuma aku rasakan pengisiannya tidak cukup untuk benar2 mengajak para jemaah menghayati apa yang sedang berlaku di Palestin sekarang. Pulang ke kolej, seperti biasa, setelah mengemas bilik yang agak tak tentu arah, aku menghabiskan masa melayari ke alam maya, menziarahi blog2 sahabat serta ntah blog sesape ntah.

Yang penting blog itu menarik. Dan kira2 jam 12.10, aku bersama beberapa rakan yang lain, pergi min-min (minum2 dan makan2) di 6th. istilah min-min diperkenalkan oleh senior debat aku. menarik kan ? heheh Sebenarnya ada lagi beberapa istilah yang digunakan oleh mereka, macam2lah, seperti pol (politik). Lain2 tak leh bagi tau, hehehe. Setengah jam min2, kami pun pulang ke kolej, dah mengantuk sebenarnya.

Cukup sampai di sini coretan untuk kali ini, kerana banyak kerja2 lain menanti untuk disiapkan. Apa pun, semoga jalinan yang terbina antara kita terus berkekalan. Sememangnya tali yang menghubungkan itu tidak dapat dilihat, namun cukuplah tali itu dapat dirasai oleh semua. Pasti, suatu hari nanti, ia akan menjadi sebuah kisah. Kisah bukan sebarang kisah, tetapi kisah yang cukup indah !

0 comments: