.
Hari-hari yang telah berlalu, sememangnya akan meninggalkan seribu satu kisah dan cerita. Maka dengan itu lahirlah akusebuahkisah ! yang mana, diari kembara hidup yang singkat ini diabadikan terus secara maya kerana hari-hari yang telah berlalu, tidak mungkin berulang kembali. Maka, apa salahnya ia diterjemahkan sebagai sebuah kisah. Kisah bukan sebarang kisah... Tetapi kisah yang begitu indah...

.

Friday, February 13, 2009

Kisah itu ingin berkisah... Biarlah...

Hari ini, Jumaat, penghulu segala hari...

tanggal 12 Feb. memulakan kisah... awal pagi2 lagi, jam 8.15 pagi, aku bersama rakan sekumpulan yang lain, bergegas menuju ke Wangsa Maju, ke JPPH, untuk menyelesaikan assgment subjek valuation yang meminta kami menilai harga sebuah rumah kedai 2 tingkat, di kawasan sekitar Petaling Jaya. Di sana, memang penat juga lah kami ke hulu ke hilir, menyemak satu2, senarai rumah yang ada di kawasan sekitar PJ. Sedikit memenatkan, tapi aku masih lagi relaks ja... tak perlu tergesa2... takkan lari rumah dikejar hahahaha.

Pada petangnya pula, sekitar jam 2 petang, aku baru sahaja hendak melenakan mata ini sebelum pergi ke kelas jam 3 petang. Tetapi ketika itulah, aku menerima panggilan telefon, yang berduyun2 banyaknya.... uhuhuh. Semua panggilan telefon tu mendatang masalah buat aku. Memang pening memikirkannya, bermula daripada program yang aku kendalikan, masalah di sesetengah biro.

Sehinggalah kepada masalah di bahagian publisiti yang aku kendalikan. Semuanya masalah.....huh... paling teruk masalah di bahagian publisiti. Yang aku memang dah tak tau nak buat apa dengan diorang tu... Ditelan masin, dibuang sayang, disimpan lama2 jadi busuk....! masalah2.... Habis shj kelas, aku terus membuat sedikit persedian, maklumla malam ni aku ada program di surau, dan sebaik shj habis program, ada pula meeting program aku... malam yang busy hehehhe.

Petangnya pula, ditakdirkan aku makan duduk semeja bersama2 rakan aku. Aku dah plan nak makan dengan orang lain, tetapi mungkin dah ditetapkan oleh Allah, aku makan sekali dengan mereka. Hendak dikisahkan, berlakulah dialog antara kami. Hendak kutulis, sudah pasti ada yang terasa. Namun masing2 aku harap semuanya dapat faham. Dalam pada kita berorganisasi, masing2 telah diberikan tugas.

Memang tugas itu tidak dibayar, kita terpaksa lakukan. Menag juga tugas yang kita lakukan itu tidak menjamin pointer yang tinggi, dan sudah pasti tugas itu hanyalah tugas, tiada siapa pun yang berhak memaksa kita lakukan dengan sempurna ! Sebenarnya, aku masih tidak tahu apa ayat yang terbaik hendak aku gunakan, takpe, biar aku tulis begini..... Tetapi sahabat, harus diingat, tugas yang telah diberikan itu merupakan tanggunngjawab yang telah diamanahkan kepada kita, untuk kita selesaikan dengan sebaik yang mungkin. Tugasan tersebut memang satu amanah.

Begini, bayangkan seorang ibu, dikurniakan seorang anak, anak tersebut perlu difahami, anak tersebut ialah amanah daripada Allah. ibu tersebut hendaklah memelihara anak tersebut dengan baik. Mengajarnya dan memberikan pendidikan dan sebagainya. Begitu juga dengan kita, apabila diberikan tugasan, tugasan tersebut merupakan amanah. Telah diberikan tunjuk ajar, bagaimana hendak melaksanakan tugasan tersebut. Namun hasilnya.....? Ketika dialog tersebut berlaku, atau lebih kepada sesi bidas membidas berlaku, aku hanya mendiamkan diri, sedikit tersenyum..... dan menimbulkan sedikit sahaja persoalan, kerana aku yakin dan percaya, jika aku terus berkata2...nescaya keadaan akan jadi lebih keruh.

Dan aku rasakan, ketika ini, aku lebih berhati2 menyusun kata apabila berhadapan dengan mereka dan orang serta manusia yangs sedemikian. Kau katalah apa yang kau nak kata, namun tidak akan aku setuju selagimana perkara tersebut tidak berkenan dengan citarasa aku !!!Jika kalian membaca ini, biarlah ia tamat di situ...aku boleh mengalah...tapi aku tidak kalah !

OK... Hasyim jangan emosional.... relaks Hasyim... sambung semula, Program di surau semuanya berjalan dengan lancar, begitu juga dengan meeting, tiada apa2 masalah. Semua hadir tepat pada waktunya. hehehhe... bagus2...

Selepas itu aku menghabiskan masa merehatkan otak yang dah berserabut ni. Semuanya memikirkan masalh... argh..... nasib baik Azhari ada datng ke bilik, boleh lah aku rehat2kan kepala dan otak aku ni... Selepas itu aku seperti biasa melawat ke alam maya, melihat blog. Terasa malas dan penat hendak menulis mengenai laporan program di surau sebentar tadi... Duduk menghadap laptop, menaip, dan hendak memikrkan apa yang hendak ditulis memang sesuatu yang agak menyukarkan. Namun aku tulis juga... dan akhirnya siap juga... Sekitar jam 2 pagi, waktu standard aku tido. Aku pun mulalah melelapkan mata, tapi aku rasa malam semalam aku tak bermimpi lah.... huhuhu

Hari ini, Jumaat yang mulia, aku mohon daripada Allah agar diberkan kekuatan untuk menghadapi hari-hari yang akan datang (insyallah) kerana lebih banyak cabaran dan dugaan yang akan dilalui oleh aku. Maka, diakhir posting ini, aku harap, walaupun kita tidak bersefahaman, namun biarlah ikatan ukhwah antara kita semakin erat. Sememangnya, hari semalam yang telah berlalu, menginggalkan kita dengan seribu satu kisah. Walaupun tidak semua kisah itu indah... namun kisah itu tetap ingin berkisah ! Salam ukhwah fillah abadan-abada...

Hasyim: buat kerja dgn bersungguh2....
bukan sekadar seperti melepaskan batuk di tangga ;)

0 comments: