.
Hari-hari yang telah berlalu, sememangnya akan meninggalkan seribu satu kisah dan cerita. Maka dengan itu lahirlah akusebuahkisah ! yang mana, diari kembara hidup yang singkat ini diabadikan terus secara maya kerana hari-hari yang telah berlalu, tidak mungkin berulang kembali. Maka, apa salahnya ia diterjemahkan sebagai sebuah kisah. Kisah bukan sebarang kisah... Tetapi kisah yang begitu indah...

.

Monday, February 9, 2009

Xplorace Kemp. Keselamatan... macam2 citer ada !

Semalam tanggal 8 Februari, sempena Kempen Keselamatan, aku bersama Azhari, Hizami dan Fayyad ditakdirkan untuk menyertai xplorace... Sebenarnya aku bukanlah peserta pada mulanya, tapi menggantikan tempat Safiudin yang taknak masuk. Pada mulanya, agak berat untuk aku menyertai xplorace tersebut. Kerana disamping kerja yang melambak2, aku tau xplorace tersebut pasti kene pusing satu UM ni. Terus terangnya aku memang tak larat kalu kene lari2 ke hulu n ke hilir, n lagi satu, aku ni cepat penat...huhuhu. Tapi memikirkan ada kebaikan lain yang boleh aku terima dengan menyertai xplorace tersebut, aku pun menyertainya, tambahan lagi ada pulak kene berkayak, yang memang aku idam2kan drpd dulu lagi...

Seawal jam 7.00 pagi lagi, kami telah pun bersiap. Kononnya bersemangat, tetapi memang kami bersemangat pun, prinsip yang aku amalkan, alang2 dah masuk, kenelah menang. So kene bersemangat sikit. Lebih kurang jam 9.15, aku pun tak pasti waktu sebenarnya pukul berapa, xplorace pun bermula. Tidak dilepaskan serentak yer, xplorace ini lebih kepada mengikut catatan masa yang terpantas. Sebelum itu, nama kumpulan kami ialah IMTIYAZ, yang membawa maksud, kejayaan yang cemerlang, kiranya atas lagi daripada pingat emas, ala2 grand prix la hehehhe.

Check point pertama, kami dikehendaki ke tasik untuk berkayak. Memang yang aku tunggu2. Masa tu aku masih lagi bertenaga hehehhe. Kami pun berkayak, berlumba dengan pasukan lagi satu yang dilepaskan serentak dengan kami. Time tengah2 kayak, aku dah mula penat n tak larat, tapi akhirnya kami mendahului pasukan lagi satu (team Micheal). Habis jer berkayak, aku dah penat giler, kerana aku lebih menggunakan kaki drpd tangan untuk berkayak ! Seterusnya ialakh ke Fakulti Kejuruteraan, kami dikehendaki mencari beberapa keping gambar. Ketika itu, aku dah tertinggal di belakang. Aku biarkan sahaja mereka mencari, masa tu aku memang dah tak larat giler, tapi aku kuatkan jugak diri yang terdaya ni, memandang ini barulah permulaan, dan mereka yang 3 lagi tu memang bersemangat nampaknya.

Seterusnya, kami dikehendaki ke Fakulti Sains Komputer, nun di atas bukit sana. Sekali lagi, aku tertinggal di belakang. Nasib baik ada Azhari yang beriya2 nak menolong aku, tapi aku kate takpe, aku masih boleh cume tak larat nak lari2, jln boleh lagi. Kumpulan yang lagi satu pun lebih kurang sama dengan kami. Kepenatan dah masing2. Dengan kudrat dan saki baki tenaga, akhirnya, kami dan aku sampai juga ke check point ke 3. Mata ditutup dan disuruh untuk membuka mangga menggunakn kunci2 yang ada. Masa ni aku injurt, hahahaha... tak senonoh betul Hasyim. Hasyim memang mcm tu....

Tugasan aku, digantikan oleh Fayyad, kalu tak silap. Dan kami berjaya membuka semua mangga dan ketika ini kami masih lagi mendahului team Micheal. Time aku dah ade tenaga sikit. n sedikit xcident berlaku, apabila Azhari terbabas langgar pokok2, nasib tak masuk longkang. Coz time tu Hizami menegok aku, Fayyad plak pi tgk klu. Azhari takde org bg arahan. men lari jer... ha kan dah langgar pokok. Hhuhuh.... Boleh lah berlari2 sikit, tapi sekejap jer rupenyer, baru lari sesaat, aku dah berenti, sedangkan 3 yang lain, aku rasa mereka still relaks jer, mcm takde ape2. Tak macam aku yang macam nak mampos rasenyer... Maaf yer kepada semua ahli, Hizami, Fayyad, Azhari.

Seterusnya kami ke Kem Palapes juga terceruk di atas bukit sana. Setelah masing2 kepenatan, akhirnya kami sampai juga. Sekali lagi, tugasan aku digantikan oleh Azhari. Memang mantap la Azhari, coz kat Kem Palapes tu macam biasa la, kene panjat2 lari2, gayut2, kirenya Azhari wat 2 round. Trima kasih sekali lagi, n maaf menyusahkan korang sumer... Dan alhamdulillah, ketika kami berjaya menyelesaikannya, kami masih mendahului team lawan. Kami terus turun bukit menuju ke Pusat Sukan. Walaupun turun bukit, tetapi aku stil tak larat, just bole jalan jer n yang lain plak dah jauh ke depan. Sekali lagi aku tertinggal di belakang buat kali yang ke seribu mungkin. Dan time tu, sekali lagi, aku injurt, huh.... Abg Hizami jugak yang tolong meng ok kannya...

Masa ni kalau aku pu ok, memang dah jauh kami tinggalkan team lagi satu tu, tapi disebabkan aku, mereka yang jauh tertinggal tu, berjaya memintas kami. huhuuuu..... Sampai di Pusat Sukan, aku ni dah macam menerima rawatan pesakit luar. hahahaa. tapi stil ok... boleh jalan jer.... time ni kaki aku memang macam nak cabut... nasib bek tak tercabut. Kat Pusat Sukan, disuruhnya cari nama polis kot, aku pun tak sure coz time tu aku memang dah tak le nak wat pe, melainkan tgk jer diorang.... Than, kami terus menuju ke check point 6, terakhir, di kolej. Sekali lagi, aku memang dah tertinggal, Fayyad stil bertenaga, dah ke depan dulu da.... dengan berkat kegigihan dan keazaman yang ada, over lah Hasyim.....

Akhirnya kami pun berjaya sampai di kolej. Kami dikehendaki meniru, beraksi teakwando kot, aku ikut jer.... maka, dengan ittu, tamatlah xplorace kami. Team Micheal di depan kami. Huhuhu.... tetapi malangnya, telur yang diberikan di awal xplorc, telah pun pecah tanpa disedari, menyebabkan kami dikenakan penalti masa selama 10 minit. perghhhh.... lama tu, nak wat camne, dah pecah..... Xplorc kami habis sekitar jam 11.15 kot. memang penat giler... kkul 12 naik bilik, katenyer nak tido. Tapi takle tido, penat sangat kot. Kaki ni memang sakit2, nak jalan pun dah takleh.

Aku menghabiskan masa sejam terlantar di katil. Nak makan pun dah tak lalu... Kul 2 kami berempat keluar pi makan di restoran ape namenyer aku tak tau. Aku memang tak larat nak ikut, tapi aku ikut jelah.... terpaksa jugak aku menghabiskan nasi pataya tu.... Petangnya, selepas makan, balik bilik, nak tido la kononnya, coz time memang mengantuk n penat giler, kaki ni tak yah citer la.... Tapi stil jugak takle tido... argh...... nak wat kerje pun tak larat. Dan malamnya, merupakan penutup program Kempen Keselamatan, dan akhirnya, kepenatan kami berbalas, kami memperoleh tempat ke 5 daripada lebih kurang 16 team yang bertanding.

Tetapi aku rasakan team kami boleh jer dapat no 3 atau no 2. Kalu telur tu tak pecah mesti dapat no 3. Tapi, aku still ok lah, coz walaupun aku byk kali injurt n tak larat nak jalan n lari, tapi kumpulan stil dapat top 5. Kalau lah aku ok jer macam diorang yang lain, mesti team kita no 1 kan ? hehhehehe..... Ape pun saya mintak maaf... memang banyak saya yang puncanya hahahaha... Hasyim...memang.. Dan sampailah kisah ni ditulis, kaki aku masih lagi sakit, kaki Azhari pulak bengkak coz xcident tu...

Ape pun sebenarnya, bagi aku dan aku yakin ramai yang setuju, program2 sebegini sebenanrnya semakin mengeratkan ukhwah antara kita. macam aku, sevara jujurnya, kalau nak diikutkan, kerje yang aku nak wat pagi tu memang aku dah susun, berjela panjangnya. Tapi memandangkan n memikirkan ia banyak kebaikannya. Aku free jugak pagi aku tu dengan menyertai xplorace tersebut. Dan aku rasakan, moga jalinan dan tali ukhwah ini semakin erat, tersimpul rapi... Eminnn.. Di samping itu juga, aku lebih dapat mengenali lebih ramai warga Astar terutamanya yang chinese.

Boleh dikatakan, aku boleh sahaja menegur chinese2 komuniti ni walaupun baru pertama kali jumpa. Boleh sahaja aku bergurau dengan mereka secara spontan. Bagi aku, ini namanya pendekatan, bak kata Saifulislam, erti hidup pada memberi. Selagi mana kita tak memberi macam mana orang nak menerima ? betul tak ? Betul3 kata Upin n Ipin. Dan sebelah malamnya, kami bersama2 meratah hamper yg kami dapat tu. Agak besar jugak... Dan lebih kurang jam 1 pagi, aku dengan Azhari berborak2 n bergosip2 cerita panas. Bukannya apa, sekadar bercerita2 n discus2 sikit. Lama jugak kami berborak, samapi kul 2.15 pg. Macam2 yang kami cerita. Dan sebenarnya, secara jujurnya, membuatkan aku rasa kami semakin rapat. Boleh jer aku citer semua masalah aku kat die... dan minta dia jawab dengan sejujurnya. Terima kasih kawan2...

Terharu rasanya. Teringat aku akan ceramah di masjid suatu ketika dulu, bahawa harta bukanlah boleh menggembirakan kita, Adakalanya kita kesunyian. Kita memerlukan telinga, untuk mengubat kesunyian kita. Telinga ? Ya.. Ada sesetengah orang yang memerlukan rakan2 untuk bercerita... untuk berkongsi masalah n pendapat. Dan orang itu aku rasakan ialah aku sendiri... Cumanya, aku memang memilih......! Sekitar jam 2.30 pagi, seperti biasa sebelum tido aku melawat ke alam maya, membaca berita2 panas. Maka diakhirnya, erti hidup mengajar kita erti pengalaman. Dan pengalaman itu pula mengajar kita supaya lebih menghargai erti hidup. Terima kasih kepada semua...

Hari semalam ternyata telah pun menjadi sebuah kisah. Kisah yang semakin hari semakin indah... Salam ukhwah fillah abadan abada....

0 comments: