.
Hari-hari yang telah berlalu, sememangnya akan meninggalkan seribu satu kisah dan cerita. Maka dengan itu lahirlah akusebuahkisah ! yang mana, diari kembara hidup yang singkat ini diabadikan terus secara maya kerana hari-hari yang telah berlalu, tidak mungkin berulang kembali. Maka, apa salahnya ia diterjemahkan sebagai sebuah kisah. Kisah bukan sebarang kisah... Tetapi kisah yang begitu indah...

.

Saturday, February 7, 2009

6 Feb: Macam-macamlah

Bangkitnya kita pada hari ini, mengharapkan kita lebih baik daripada semalam. Tetapi adakalanya, hari yang telah berlalu tak mampu menjadikan kita lebih baik daripada semalam. Namun bersyukurlah, kerana sekurang-kurangnya hari ini masih ada untuk kita !!! Alhamdulillah..

Bismillahi Ar Rahman Ar Rahim... pada tanggal 12 Safar ini bersamaan 7 Februari, Alhamdulillah, aku masih dapat menikmati nikmat kurniaan Alllah. Ayat di atas, merupakan mesej pertama yang aku hantar pada hari ini kepada sahabat2... Fikir2kan...

La ni, tanggal 6 Feb. nak berkisah, Jumaat. Memang hari yang agak kelam kabut bagi aku. Tetapi bagi sahabat2 lain yang masih sempat menghadap laptop, games, games dan games. Mereka pun sebenarnya 'sibuk' juga. Memang agak menyakitkan hati dan otak jika kita rakan sepasukan atau seorganisasi yang tidak dapat memberikan komitmen. Katanya sibuk....tapi.... ehm.... Agaknya, kalau lah orang yang hadir tu menuntut haknya, apa orang yang tak hadir tu nak jawab yer....? Sahabat, ini nasihat bersama, juga untuk diri aku/saya juga....

Ok lah, sedikit emosional nampaknya. Semalam yang telah berlalu, aku bersama Suhail, Rasydan dan Fifi ke JAWI, ada perkara yang perlu diselesaikan berkenaan program yang dikendalikan sendiri oleh aku. Kami bertolak sekitar jam 9 pagi hingga lebih kurang 11 pagi, kami baru pulang semula ke UM. Itu pun masih ada perkara yang tidak dapat diselesaikan. Sampai sahaja di UM , aku menghabiskan masa berpuluh-puluh minit, membuat panggilan telefon. ke bebrerapa orang tertentu. Huhu.... Nasib baik gune celcom, murah sikit...

Dan tidak disangka2, tengaharinya, aku menerima panggilan telefon yang agak mendukacitakan, menyebabkan aku sedikit tak tentu arah, solat Jumaat aku memang tak khusyuk memikirkan perkara tersebut. Habis solat jumaat, dengan jadual kelas pada jam 4 petang, aku bergegas untuk menelefon lagi manusia-manusia yang berkenaan untuk meminta kepastian.

Sebenarnya ada banyak perkara yang aku perlu selesaikan pada hari semalam, tetapi banyak yang tidak dapat aku siapkan. Sedih jugak.... hehehhe. Kelas pada sebelah petang ni memang cukup membosankan. Kesian juga, tgk lecturer yang macam cakap sorang2. Badan kami di dewan kuliah tapi otak masing2 ntah ke mana. Aku pulak menghabiskan masa membalas dan me mesej kepada org2 tertentu. Masa tu lah je yang ada untuk aku mereply meseg yang berjela2 panjangnya. Apa yang diajar ? Tak paham la... Tapi insyaallah kalau baca faham...

Petangnya aku menghabiskan masa menghadap laptop, membaca isu2 dan berita panas. Aku sempatkan juga diri aku untuk membacanya. Disamping buat kerje2 yang lain yang berkaitan dengan laptop.... Melayari laman maya yang tidak ada penghujungnya ini memang menarik. Seperti biasa, aku melayari blog2 rakan yang lain... macam cerita ada. Kebanyakan blog bercerita mengenai isu Perak, tidak kurang juga isu PPSMI. Macam-macam ada....

Malamnya pula, ku sangkakan agak free, rupanya ada pulak latihan kompang. Terpaksalah datang, cadangnya nak membasuh baju yang dah berbulan2 tak basuh. Tapi terpaksalah ditangguhkan. Alamak, sume bende nak citer, hehehhe... Beberapa minit kemudian, dapat mesej dari naqib, katanya ada usrah... Tapi nasih baik tak jadi memandangakn dia ada kat luar, tak balik2 lagi....

Selesai latihan, lebih kurang jam 12 malam, memang memenatkan, lebih2 lagi apabila formation kami 'berlubang-lubang'. Sampai bilik, dengan amanah yang diberikan, aku memberi sedikit masa untuk meng update blog Balai Islam. Dan memandangkan esoknya ada lagi latihan kompang jam 9 pagi, aku pun memutuskan untuk tidur awal, sekitar jam 2 pagi... Awal ker...?

Hari ini, aku bangun, solat Subuh, tapi lambat hehehhe. Menjamu selera, ku ingatkan breakfast roti n kaya kegemaranku, rupanya, hanyalah nasi goreng. Bukannya tidak bersyukur, tapi nasi gorengnya, ehm... sape yang makan mesti tau... Tapi sekurang, bersyukurlah, kerana saudara kita di Palestin sana terutamanya... mesti lagi terseksa dan menderita.

Selepas breakfast bersama Suuuuuuuuuuuuuuhail. Kami sempat menonton tv. Dah lama dan berkurun rasanyer aku tak tgk tv..Huhuhuu... Mula2 tgk berita pasal perak sat. Than, kami tengok kartun, hari sabtu la katekan. Kartun yang emmang best dan favourt, Oggy n Crocoches... memang best giler... huhuhuhu seronok rasenyer....

Sampai sini sahaja untuk hari ini, maka di akhirnya, apa yang telah berlaku semalam. Moga kita sama2 ambil iktibar. Moga hari ini lebih baik daripada semalam. Mohon maaf juga kepada semua rakan2 seperjuangan, kerana aku sedar, diri ini bukanlah disenangi oleh semua. Moga ukhwah antara kita akan terus terjalin dengan erat. Eminnn......


0 comments: