.
Hari-hari yang telah berlalu, sememangnya akan meninggalkan seribu satu kisah dan cerita. Maka dengan itu lahirlah akusebuahkisah ! yang mana, diari kembara hidup yang singkat ini diabadikan terus secara maya kerana hari-hari yang telah berlalu, tidak mungkin berulang kembali. Maka, apa salahnya ia diterjemahkan sebagai sebuah kisah. Kisah bukan sebarang kisah... Tetapi kisah yang begitu indah...

.

Thursday, July 22, 2010

WONDERPETS vs CSI



Wonderpets, wonderpets kami datang, membantu haiwan dalam kesusahan, kami tak besar dan kami tak kuat, bila berkerjasama semua jadi mudah. Wonderpets datang membantu, apa yang penting kerjasama.

Bercuti selama sebulan di rumah, melayan kerenah dua orang anak buah yang non stop talking n talking, memang memeningkan kepala aku. Ubatnya mudah, cartoon channel. Jadi aku pun tumpang lah kaki sekali menonton cartoon2 yang disamping banyak buruknya, still terselit baiknya. Daripada Wonderpets, Danny Phantom, Cat n Dog, Spongebob Squarepants, Kampung Boy, Upin Ipin, dan ntah apa nama lagi lah. Sampai aku pulak yang gile menengok cartoon2 tu, best jugak sebenarnya tgk cartoon ni, gelak sorang2 tu memang biasalah. Habis satu, satu lagi, haruslah, ada sekurang2nya 4 channel yang menayangkan 24 jam karton, tak termasuk channel 611, tv9 dan di HBO yang kadang-kadang terselit movie cartoon.

Aku pasti, cartoon yang aku senaraikan ni mesti korang pernah tengok atau sekurang2nya pernah dengar. Siapa ajelah yang tak minat tgk cartoon, kalau ramai yang tak minat cartoon, tak mungkin kita akan dengar wujudnya Toy Sory, Madagascar, Finding Nemo, Ice Age, Sherk, Upin Ipin Geng yang mencatatkan keuntungan jutaan ringgit dan dolar.

Pertama kali menonton wonderpets yang diarahkan oleh Jenifer Oxley tu, ah... bodohnya katon ni, dah lah tak lawa, animasinya pun x menarik langsung. Tapi wonderpets punya kehebatannya sendiri sehebat namanya, WONDERPETS ! Mesejnya mudah, walaupun kerjanya menyelamatkan haiwan yang dalam bahaya sebaik mendengar bunyi telefon, tapi.... apa yang penting.... KERJASAMA !!! word inilah yang menjadi kegilaan kanak-kanak sehingga kawan2 aku pun ada yang menggunakannya sebagai ringtone dan callerringtone. Aku pulak dah naik hafal tiap lirik lagu yang ada dalam wonderpets tu. Anak buah aku tu takyah ceritalah. Bagi aku, wonderpets, sesuai ditonton oleh semua, termasuk aku haha.. n karton yang jenis mendidik, yelah... apa yang penting... kerjasama !



Telefon... telefon berbunyi... ada haiwan dalam bahaya, ada haiwan dalam bahaya di sana... ini serius.

Ape pun Wonderpets, Upin Ipin ker, Spongebob pun pastinya tak mampu mengalahkan CSI (Crime Scene Investigation), Num3rs dan yang latesT NCSI, cerita penyiasatan kes pembunuhan yang menggunakan kaedah forensik dengan kelengkapan teknologi yang pastinya memang menjadi kegilaan aku untuk menonton berpuluh2 episod CSI. Korang pun tengoklah, tak membosankan, dan menariknya, CSI sentiasa menyelitkan ilmu2 penyiasatan dalam setiap episod. Jalan ceritanya, meskipun tau ia mesti penyiasatan kes pembunuhan, tetapi percayalah setiap episod pasti menampilkan kelaianan. Sehingga kini aku masih beranggapan CSI... AWESOME ! Ape pun tu cerita datangnya dari negara yang terkenal dengan pusat kasino utama dunia dan pantainya yang hot, haruslah ade adegan2 yang tidak perlu. I mean tidak perlu dipertontonkan dan ditonton.



CSI pun mengamalkan prinsip Wonderpets... apa yang penting...? KERJASAMA !!!


Tahniah juga kepada Astro Oasis untuk IMAM MUDA yang sangat bagus. Pertama seumpamanya. Rancangan macam nilah yang sepatutnya bersepah2 kat tv. Bukannya hiburan sana sini x kira masa. AF lah, Jangan Lupa Lirik, Mentor, Konsert sana sini, Huh... ape pun nak wat camne, kita termasuk diri aku ni pun suka hiburan even Halaqah, AlKuliyah, Forum Perdana RTM masih ada. Haruslah Syahir yang lahir di pentas AF tu terus popular, menang terus jadi ikon belia Perak, kalau bukan syahir yang menang, conferm bukan dia yg jadi ikon tu. Sekali sekali tengok Tom Tom Bak, memang lah bagus, cisss... bagus apenyer? Budak baru nak idup seawal 5 tahun dah didedahkan dengan lagu2 yg ntah ape2, hafal lak tu, joget bagai nak rak, bagus ker? Kecik2 dah hidup dgn dunia mcm tu, dah besar ? Sape tak setuju dgn ape aku tulis, aiman x kisah... tapi tu hakikat, apepun baru2 ni terbaca akhbar, kanak2 3 tahun dah boleh menghafaz 30 surah2 lazim dalam AQ, berdasarkan cerita yang ditulis, dalam hati, aku memuji parentsnya yang sejak dalam kandungan lagi, dah memperdengarkan bacaan ayat2 AQ kepada babynya. Bukannya dedahkan dengan lagu2 lagho !

0 comments: