.
Hari-hari yang telah berlalu, sememangnya akan meninggalkan seribu satu kisah dan cerita. Maka dengan itu lahirlah akusebuahkisah ! yang mana, diari kembara hidup yang singkat ini diabadikan terus secara maya kerana hari-hari yang telah berlalu, tidak mungkin berulang kembali. Maka, apa salahnya ia diterjemahkan sebagai sebuah kisah. Kisah bukan sebarang kisah... Tetapi kisah yang begitu indah...

.

Sunday, December 6, 2009

Sebuah.kisah.aku



Assalamualaikum dan salam sejahtera, hai... hehe, bertemu lagi kita di jaringan sesawang maya ini atau orang kampung suka menyebutnya sebagai internet. Macam biasa, akusebuahkisah sentiasa menyajikan sebuah kisah aku, ye, kisah aku, buat citer pasal orang lain, nanti orang kate masuk campur lak kan, so citer pasal diri sendiri lah... ops... terase ker? (padan muke, ish Hasyim, tak baiklah)

Ok2... la ni, warga UM, masih lagi bercuti till 28 dis. Ni, tapi che la ni dah sampai kat UM dah utk menjalani sesi latihan kompang festival seni UM ni ha, selama lebih kurang 3 minggu sepenuh masa, dan suku masa pada selepas cuti, ha... begitulah citernyer... hoho


So la ni, nak citer pasal kompang, blum start ape2 lagi, so la ni den nak cito2 sikit time den dok merempat kat umah time cuti tu ha, umah den kat somban tu ha, den balik2, dah bertukar buat beberapa kalinya, mestilah bertambah lawa, tapi saiz tetap sama, harap2 balik lagi pas ni, jadi besar lah, haha...(ape hasyim ni sibuk citer pasal umah die plak) almaklumlah, aku ni susah sangat nak balik umah, setahun sekali kot baru balik, dah mcm student sabah sarawak dah gomannyer.

B4 tu, setelah dok 1jam 15mnt dlm KTM tu, aku smapai somban, smapai2 trus pi umah mak aku kat Lukut, area2 PD, mak den ni ha, asal restoran kat somban, tapi la ni pindah kat situ plak, so hari den balik tu, hari perasmian restoran baru mak aku tu lah. Than balik umah kakak aku kat somban, hehe utk makluman kalu nak taulah, dari form 1 sampai la ni, aku dok merempat dengan kakak aku yg 1st, kenape? Ntah... aku pun tak tau nape hahah, (manje dgn kakak la tu) yang penting, den dah keje nanti, byk jasa yang perlu dibalas, huhu

Kat umah cuti 2 minggu tu, tak ke mane pun, cume melayan tetamu yang datang ke umah, maklumlah cuti sekolah, ade aje sedare2 yang dtg umah, melayan anak2 yang semuanya kalu bole aku nak jadikan adik aku hahaha... boring2 tgk tv, tapi malas plak nak tgk, even channelnyer berpuluh2, tapi aku paling suke tgk my faveret crite, CSI... citer investigation, siasat org mati, cara2,,... sgt best n penuh dgn ilmu sebenarnyer... tapi aku tgk kesayangan aku ni ha pun bgus jgk... hahah... laptop aku lah.. sibuk menghadap laptop, men game, n sibuk mem plan bende2 yang aku kene uruskan ni ha... huhhu myk fenin oo...


oh yer... n sempat jugak la aku menengok anugerah skrin yg bertemakan hikayat 1001 mlm tu ha - arabian night a katenyer... overoll tidak menarik... persembahan artis sgt menarik, tema pun gempak n lain dr yg lain, pakaian ok2 n lawa, arabian night kowt, tapi semua keserian tu dicacatkan oleh para penyampai2 anugerah, semuanya... semuanyer tak menarik, ade yg tergagap2, ade yg sekadar membace teks, ade yg mcm tak pernah nek pentas... huh... persembahan pembukaan ok tapi tak segempak mane pun... cewah aku plak yg memandai2 meng komen... dinginnya hikayat 1001 malam


family balik ke kampung - Muar, tapi aku malas lah nak ikut, dok kat umah sorang2 2 hari, jadi penunggu hahah, penunggu rumah lah, than Isnin lepas, pi mandi laut bersama sanak sedare belah abang ipar aku, hoho ramai tau – 3 family, n sangat2 best n meriah lagi seronok tak terkate2 (over lak ai) che mandi laut kat mane lagi kalu bukan Port Dickson, ntah berape puluh kali aku mandi kat situ tak taulah... yang penting kami lebih kurang 5 jam bersuka ria kat pantai tu, N aku cipte rekod berendam dlm air laut yang masin tu selama 4 jam... huhu, main pasir la, main ombak, berenang2, tangkap ketam kecik2, n paling best aku tanam anak sedare aku kat pasir, tinggal kepale jer, hahah. Time tu tengah2 panas, ha ape lagi, aku yang sedia tak cerah ni bertambah lah gelap, aku tgk cermin, eee.. aku ker ni ? hahah...



Than Ahad tadi, balik umah ayah aku plak kat Gemas, Jelai 3, merentas ke celah2 sempadan Melaka, barulah smpai ke Jelai tu ha... (aik? Byk fenin la hasyim, ayah dok lain, emak dok lain, ko plak dok ngan akak ko...aiyo...) balik tgk2 ayah aku tu ha, sambil bergayut2 di pokok2 rambutan makin rambutan yang sgt sedap n rangup haha... ha abah den ni ha ade kebun buah2 kat belakang umah, buah kelape, buah melaka, buah tangan... semua ade ahhaha.... yang paling penting, durian n rambutan paling best, manggis cempedak... mcm2 ade haha... than, balik dr Jelai trus hantar ke KTM yg menuju ke ibu kota, bermusafir la aku haha.. than smapai la aku kat UM ni ha beberape ketika kemudian... ha begitulah kisahnyer... (tak menarik pun hasyim...) argh... suke hati lah, yang penting kepada anda, ya kamu, yang sedang membaca sehingga ke ayat ini, terima kasih kerana sudi membaca...


La ni, dah sampai ke UM ni, selain kompang aku tu ha, banyak lagi bende yang aku kene pk kan n uruskan, semenjek dua menjak ni, actually dari awal sem lepas, ade saje masalah yang timbul, mcm2 diseru2 pelbagai masalah n perkare dtg pada waktu yang sama, tapi bukan pada waktu yang sesuai Argh... kenape sekarang ? kenape aku? Tu yng aku dok pk2... tapi takpelah, aku yakin dan percaye, semua tu bersebab, semua tu ade hikmah... hadapi je dengan tabah n sabar.. (cewah.. hasyim menasihati dirinyer sendiri)


Wasallam n salam sejahtera, jumpe lagi...


2 comments:

eyna_chan89 said...

salam

ish2..ade je keje ko ni ye hasyim
ni msti ko da puas brcuti ni
hehe

niway, gud luck tuk praktice kompang
harap2 menang lg tahun ni!
kekalkan kejuaraan kita sbg johan feseni2010!

Mohd Hasyim Bin Harun said...

hahaha...
insyallah johan lagi huhu..
tgh fenin pk nak buat formasi hhuhu..