.
Hari-hari yang telah berlalu, sememangnya akan meninggalkan seribu satu kisah dan cerita. Maka dengan itu lahirlah akusebuahkisah ! yang mana, diari kembara hidup yang singkat ini diabadikan terus secara maya kerana hari-hari yang telah berlalu, tidak mungkin berulang kembali. Maka, apa salahnya ia diterjemahkan sebagai sebuah kisah. Kisah bukan sebarang kisah... Tetapi kisah yang begitu indah...

.

Wednesday, June 24, 2009

1 Rejab menceriakan hari, Pelbagai kisah ingin dikongsi

Apa khabar iman anda hari ini..???

Hari ini 24 jun 2009... tapi berapa ramai yg tahu hari ini juga bersamaan 1 Rejab 1430... maknanya... Rejab Syaaban Ramadhan... ye... 2 bulan dr sekarang kita akan berpuasa selama 29 hari sebelum Syawal menjelma... dan ramalan menunjukan Ramadhan ni adalah kemuncak El Nino iaitu musim panas...memang sesuai bebeno lah dgn maksud Ramadhan itu sendiri, so kalian, bersedialah untuk berpuasa di tengah2 kemuncak musim panas... Hikmah dlm Kesabaran katenyer...

Semalam, 23hb... dengan menaiki komuter yg mengalahkan tin sardin tu, aku balik ke rumah di Seremban, dan dlm tempoh kurang 20 jam, aku telah pun berada di UM semula, sedang menaip di blog kesayangan ni hehehe...


mcm biase nak citer2 sikit, tiada paksaan untuk membacenyer... dlm komuter tu, aku tgk, kalau ade 20 org, boleh dikatekan 18 drpdnyer memakai seluar jeans, agaknya, kenapenyer diorang suke memakai seluar jeans ??? ehm... tak kisah lah.... dlm komuter tu, aku takde kerje, n takde plak buku yg nak di bace, so aku pun mula la memandang ke sana sini, berangan than tersengih sorang2, org depan aku mesti pelik tgk aku hahaha....

n dlm odw aku ke seremban tadi, mak aku tanye, nak gune berape byk duit untuk sem 3 ni... ??? ehm... aku pun sekadar menjawab, mak bagilah lebih sikit ? 20 hinggit ??? mak aku buat lawak hahah... dan dlm tren tadi, aku mula la menaip msg meminta duit dan jumlah yg aku inginkan untuk sem 3 ni, dah siap taip, nak send, argh... aku delete semula msg tu... aku mintak berape pun setakad ni diorg akan bg... tapi aku tau... diorg takde duit, dah...taknak tulis byk2... terima kasih mak... (sedikit emo..)

n tadi aku sempat membc paper, pasal students UKM yg terjatuh dr tingkat 4.. yang kelakarnya, laporan akhbar di BH menyebut siswi tu terjatuh kerana dikejar lembaga, siap jadi tajuk berita k... tak caye bukak la.. n yg peliknyer, dlm akhbar yg sama, termasuklah Utusan, sinar n ape lagilah... menyebut bahawa setakad ni tiada saksi, kawan sebiliknya pula sedang tidur... so ??? mcm mane laporan berita tu kate siswi tu terjatuh dipercayai dikejar lembaga ??? huhuhu... nak publisiti lebih la tu...

n sekejap lagi.. kul 3, aku akan bertolak ke suatu tempat yg ntah kat mane... ade program... dr 24 ni hingga ke 28... tapi aku tau, program tu mesti lain dr yg lain... so... utk program yg ni tak akan ade kisah yg ingin diceritakan... n 29 ni pulak, sempena debat haluansiswa, aku akan terlibat secara tidak langsung... 3hb baru aku balik umah, 5hb pulak masuk sem 3... kelam kabut aku dibuatnya...

n dgn tema um is one: towards to 1malaysia... diharapkan mahasiswa baru sesi 09/10 akan ceria.. um pun gembira hahah... n now maybe kwn2 yg jadi pm kat 1st tu tgh bersiap2... gud luck yer...

beberapa hari lepas, kawan aku kate nak buat blog, tapi die kate... kenape org menjadikan blog sebagai diari... bagi aku takde masalah ape pun... blog yg anda wujudkan tu terpulang kepada tuan punya blog la... ade byk jenis blog, ade blog yang dijadikan sebagai diari, mcm blog yg tgh anda bc ni, ade blog yg sebagai medium dakwah, mcm blog saifulislam. n ade blog diguna untuk tujuan promosi produk syarikat, n untuk promosikan program, ade blog untuk fotografi n ade byk lagi jenis blog... so aku pun pelik kenape lah kwn aku tu timbulkan persoalan mcm tu... memang tak relevan...

Ape pun... (dah lame asebenarnya aku tak tulis ayat ni) semalam telah berlalu... yang pasti meningalkan kita dengan seribu satu kisah suka mahu pun duka, kisah yang yg mungkin boleh dikongsi bersama... mungkin juga tidak...hari ini perlu kita lalui dengan azam dan semangat baru, kerana kita pasti mengimpikan hari yang lebih baik drpd semalam... dan hari yang akan datang pula, hanya Allah yyang tahu... mungkinkah kita sudah bersedia ???

5 comments:

afifisa said...

kita mulakan sem baru ngan hati yang lebih bersih
ikhlaskan diri lagi
buat perkara kerAna Allah

trimas hasyim sebab tolong aku ari tu
nnti kta mkn at 6th
kita x pernah mkn kat 6th sama2 lg kan?

HasYimie.. said...

huhuhu.. kasih diterima... mkn kat mane2 pun bole...

betul2 mulakan sem baru dgn semangat dan azam baru... yg penting niat kerana Allah...

halim qittun said...

sape kate xrelevan dia tnye soklan cam2..
abg pernah wat bancian..
bile kite tulis pasal diri kite, ramai org suke bce...
n kite suke cte pasal diri kite..
then org rmi akn komen dbandingkan pnulisan ilmiah..kcuali org itu distinguised person..

xsalah tulis pasal diri sndiri, tp sbaiknye bia pmbaca peroleh manfaat, slain kite syok sndiri tulis..n org pun bce, sonok n gelak, n sonok n gelak..so scare xlgsung kite da buang mse org..

abg pernah test 1 entry yg cter pasal sup gigi..cter psl diri sndr la tu.. memang rmi org komen..
tp bile pnulisan ilmiah sket..
atu pun xde.. so kite bbalik pd niat kite nk tulis utk ape..
memang blog kite suke ati kite nk wat camne..
tp kite jgn lupe, kite ade mate, org pun ade mate..
dsebbkan rmi yg suke ati tulis kt blog la jd fitnah n mcm2 lg..
skian sje tazkirah rgkas..
renung2kan dan slamat beramal

halim qittun said...

ko bce komen ni jgn emo plak..

HasYimie.. said...

salam mahabbah kpd abg saudara halim yg buat perdana kali sudi komen 'cerita pasal diri sendiri' yg tak seberape ni...

pertamanya... apabila kita tulis mengenai diri sendiri, itu adalah lebih baik drpd kita menulis mengenai org lain yg kite pun tak berapa pasti apa yg kite tulis... sekuurangnya apabila kita menulis mengenai diri sendiri, kita yakin apa kita tulis sebab kita sendiri yg mengalaminya.

mengenai artikel almiah yg org tak suke bc or komen, tu bukan salah penulis tp semuanya terpulang kepada pembaca... so kepada penulis, tidak salah pun untuk menulis artikel berbentuk ilmiah atau pun artikel yg bukan ilmiah seperti sup gigi mungkin...

n abg kate, kite tulis pasal diri, org bc, suke bc than tergelak, that is buang mase ??? what the.... ??? argh... kenape sempit sgt pemikiran tu... maaf

fitnah memfitnah tu plak... betul lah tu... semuanya bergantung kepada si penulis... apa yg ditulis n ape yg di pk... semuanya mempengaruhi penulisannya...

n dont wory... saya tak emo pun... sekurang2nya sy tau abg antara 2250 org yg telah pun view blog ni... n yg paling penting sy tau... abg n dan yg lain2 sudah pun membace kisah pasal diri sy yang membuat mereka2 suke membacenyer n tergelak ... n secare tak langsung buang mase ??? ops... sory

panas2....