.
Hari-hari yang telah berlalu, sememangnya akan meninggalkan seribu satu kisah dan cerita. Maka dengan itu lahirlah akusebuahkisah ! yang mana, diari kembara hidup yang singkat ini diabadikan terus secara maya kerana hari-hari yang telah berlalu, tidak mungkin berulang kembali. Maka, apa salahnya ia diterjemahkan sebagai sebuah kisah. Kisah bukan sebarang kisah... Tetapi kisah yang begitu indah...

.

Monday, January 10, 2011

Prinsip Pareto, 20/80


Oleh DR. ISMAIL ZAIN

[Selamat Pagi Cikgu - Utusan Malaysia]


KADANGKALA apabila kita balik ke rumah setelah bekerja atau belajar di sekolah kita berasa penat serta berada dalam keletihan. Apa yang menyedihkan lagi ialah segala tenaga yang kita keluarkan sepanjang hari tidak dapat membuahkan hasil yang banyak.


Masalah di atas selalu sahaja dihadapi oleh individu. Justru, lahir pula istilah "work smart" di mana individu dapat menjalankan sesuatu tugas dengan lebih bijak tanpa terlalu banyak membazirkan guna tenaga.


Richard Koch, 1997 seorang ahli korporat dalam bukunya "The 80/20 Principle – The Secret of Achieving More with Less" telah menghurai prinsip yang telah dikemukakan oleh Vilfred Pareto seorang ahli ekonomi berbangsa Itali 100 tahun yang lalu. Richard Koch yang juga merupakan pengamal bagi Prinsip 80/20 cuba menghurai implimentasi dan kesannya dalam pelbagai bidang dalam kehidupan manusia.


Apakah yang dimaksud dengan Prinsip 80/20? Ianya memberi pengertian bahawa sesuatu keputusan, hasilan (output) dan ganjaran yang banyak yang diterima adalah hasil daripada sebahagian kecil daripada tenaga atau input. Tujuannya ialah untuk meningkatkan keberkesanan dan kebahgiaan individu.



Prinsip 80/20 mempercayai bahawa terdapatnya ketidak-seimbangan dalaman (inbuilt imbalance) antara sebab dan akhibat, input dan output serta usaha dan ganjaran.


Beberapa contoh dapat dilihat pertalian antara 80/20 dalam kehidupan manusia. Misalnya, 80% keuntungan adalah datangnya daripada 20% nilai produk. Seterusnya 20% penunggang dijalanraya mengakhibatkan 80% kemalangan, 20% penggunaan kertas dalam suratkhabar mengandungai 80% berita dan 20% masa menyuarat menghasilkan 80% keputusan.


Sejauhmanakah Prinsip 80/20 yang telah menunjukkan kejayaan terutamanya dalam sektor korporat dapat diimplementasikan dalam bidang pendidikan?


Dalam hal ini cuba kita lihat semula 2 aspek yang kita gunakan dalam menjalankan tugas seharian kita iaitu aspek masa dan tenaga. Kedua-dua aspek ini di antaranya merangkumi beberapa aktiviti-aktiviti berikut:


  • Masa mengajar: Tambahan masa dan waktu mengajar tidak akan memberi apa-apa makna jika apa yang diajar tidak dapat dimenafaatkan oleh pelajar. Apa yang akan terhasil nanti ialah sebaliknya iatu rasa penat di pihak guru dan bosan di pihak pelajar.

  • Masa mesyuarat: Berapa banyak masakah yang digunakan oleh anda dalam mengendalikan sesuatu mesyuarat dan banyak manakah pula hasil yang didapati dalam menyuarat ini? Tidak ada gunanya sesuatu menyuarat itu dijalankan berjam-jam tetapi tidak dapat membuahkan keputusan serta idea-idea yang bernas.

  • Masa belajar: Bagi golongan pelajar pula tidak ada gunanya kita belajar berjam-jam tetapi masih tidak dapat memahami apa yang kita belajar.


Walau bagaimanapun kita perlulah berhati-hati supaya tidak membuat sebarang andaian yang salah terhadap Prinsip 80/20 ini.



Tiga contoh yang diberikan di atas adalah di antara aktiviti yang kita lakukan setiap hari. Setiap individu inginkan kepuasan Oleh kerana masa itu adalah tetap dan tidak boleh ditambah lagi maka setiap individu cuba berusaha untuk mendapat ganjaran yang banyak dari masa yang tetap itu. Begitu juga setiap individu ingin membeli barangan yang banyak dengan mengeluarkan wang yang sedikit.


Dalam situasi pembelajaran, Prinsip 80/20 memberi panduan kepada kita supaya dapat membuat persiapan dan perancangan yang rapi supaya apa yang diajar berkesan dan dapat difahami oleh pelajar-pelajar tanpa terlalu banyak menggunakan masa.


Begitu juga dalam menjalankan aktiviti-aktiviti lain seperti dalam mengendalikan mesyuarat. Mesyuarat yang baik ialah yang dapat mengeluarkan keputusan, idea dan persefahaman dalam masa yang ditetapkan. Mesyuarat yang panjang, meleret-leret akan menimbulkan kebosanan serta tidak memberi kepuasan dan keseronokan.



Istilah seperti "smart learning" adalah di antara teknik mengajar bagaimana untuk belajar. Prinsip 80/20 memberi panduan kepada kita bagaimana kita dapat belajar dengan menggunakan teknik-teknik yang tertentu agar segala tenaga yang kita gunakan dapat mengeluarakan hasil yang memuaskan.


Akhirnya cubalah kita buat satu renungan sejauhmanakah Prinsip 80/20 ini dapat kita gunakan khususnya dalam profesion perguruan. Sesungguhnya prinsip ini cuba mengelakkan rasa ketidakpuasan, penggunaan masa dan sumber yang tidak ekonomikal ke arah melahirkan kehidupan yang lebih produktif, sempurna dan bahagia.


sumber...


0 comments: