.
Hari-hari yang telah berlalu, sememangnya akan meninggalkan seribu satu kisah dan cerita. Maka dengan itu lahirlah akusebuahkisah ! yang mana, diari kembara hidup yang singkat ini diabadikan terus secara maya kerana hari-hari yang telah berlalu, tidak mungkin berulang kembali. Maka, apa salahnya ia diterjemahkan sebagai sebuah kisah. Kisah bukan sebarang kisah... Tetapi kisah yang begitu indah...

.

Friday, January 7, 2011

Brainstroming & Happy Birthday my blog...


SELAMAT HARI LAHIR YANG KE - 2
buat.. AKU SEBUAH KISAH DOT BLOGSPOT (6 Jan)
semoga lebih banyak kisah dikongsi...

Hello hello


Cuti sem yang lepas, aku ada menyibukkan diri dalam beberapa program, dan aku macam biasa nak berkongsi sikit dengan sesiapa yang sudi membaca blog aku yang tak seberapa ni.


Program yang aku nak cerita ni lebih kepada bengkel brainstorming, 2 hari 1 malam, yang penuh dengan perkara yang amat bermanfaat bagi aku dan banyak mengajar aku mengenai beberapa perkara.



Bengkel tersebut aku join boleh dikatakan secara on call, diadakan di Rantau Agro Park Training Centre, N 9, tempat ni baru lagi, masih dalam pembinaan, hampir siap, dan aku yakin, apabila siap, resort tersebut pastinya sangat cantik dan terbaik. Kamilah orang pertama yang merasmikan resort tersebut, bangga jugak lah, haha…



Dalam program tersebut, aku dapat jumpa dengan adik-adik bekas sekolah aku, Maahad Ahmadi, N 9, sangat seronok berjumpa dengan mereka, pastinya mereka juga tidak sangka akan berjumpa dengan aku, ye ye jerk…


Antara yang aku nak cerita mengenai bengkel yang singkat tapi best itu ialah sesi pengenalannya, atau ice breaking lah orang kata.. agak menarik, masing-masing diminta tulis nama, dan sesuaikan huruf pertama setiap huruf dengan perkataan yang positif, dan bentangkannya di hadapan semua peserta, susah betul nak cerita melalui penulisan, ni ha, korang tengok lah sendiri, macam ni lah.. tadaaaa



Jenuh jugak aku pikir nama aku tu, akhirnya itu lah yang aku dapat, best jugak sebenarnya.. haha


Petangnya aku rasakan berlalu dengan sangat pantas, macam tetibe jerk, eh, dah malam..?


Ha, malamnya pula… ini lah yang paling menarik.. jungle tracking ! i like it so much


Aktiviti ni memang tidak dirancang, peserta pun kebanyakannya tidak bersedia dari segi keperluan. Malam tu mula lebih kurang pukul 12, aku hanya memakai selipar yang seingat aku, selipar tu aku buat pi raya, pi jalan2, sampai malam tu, aku buat meredah hutan !



Dalam keadaan baru lepas hujan, kami meredah kebun kelapa sawit, meredah lumpur, hutan getah, memang terbaiklah, dan yang paling menarik, berdasarkan cerita guider yang bawa kami, aku memang percaya, yang laluan kami itu merentasi perkampungan… ehem ehem… kami berhenti sekejap kat kawasan tu, kawasan tu memang lain dari kawasan sekitarnya, boleh dikatakan perubahan yang agak drastik, sebuah kawasan rumput yang lapang yang sangat cantik, langit warna oren kuning merah campur dengan kegelapan malam, memang terbaik, dan kedengaran pula air sungai mengalir, semua itu, termasuk bunyi air sungai hanya ada di kawasan itu sahaja ! jeng jeng…



Dan Alhamdulillah, kami selaku peserta yang pertama merasmikan track jungle tracking tu berjaya selamat sampai semuanya, tidak terlebih, tidak terkurang orangnya. Dan meredah kegelapan malam di hutan tu, akhirnya selipar aku putus, nasib bek boleh buat jalan lagi, tangan memang habis ler calar2 tersangkut itu ini. Baju dan seluar semua orang memang ntah macam ape, aku pun tak tau nak kata apa.


Malamnya, kami semua, termasuklah pemilik resort tu pertama kalinya tidur di kawasan yang asalnya kebun kelapa sawit dan sedikit berhutan itu.. malam yang dah pagi dah pun, aku susah nak melelapkan mata, walaupun memang penat setelah hampir 1 jam ber jungle tracking, guling sana, guling sini, kul 3 pagi masih x dapat tidoq… bunyi air jatuh atas siling, bunyi anjing menyalak, huh…. apa berlaku… ? jeng jeng… nak citer ker ? korang nak tau ker.. ? tak yah lah…



Ape pun, percayalah, alam ini memang kita kongsi bersama dengan pelbagai makhluk ciptaan Allah yang lain. Jagalah ia sebaiknya… Berjalan melihat mentafsir berfikir…


Next day, memandangkan nama aku tu A mewakili Adobe Photoshop, ade lah beberapa permintaan mengajar bende alah tu, sempat jugak lah aku ajar apa yang sempat, habis design2 eksklusif aku diorang curi… nasib bek lah, aku masih dengan pendapat, tiada hak cipta di dunia ini. Tetapi apa perlu, hormatilah hasil kerja, idea dan kerahan keringat dan otak orang lain menghasilkan sesuatu yang nampak mudah tetapi tidak sebenarnya…


Macam biasa sebelum balik, bergambar lah kan…


Petang dalam pukul 3 aku sampai rumah, dalam keadaan kebuluq sebab tak lunch lagi, sampai rumah… lunch dan kemudian terus pengsan tidak sedar diri, sedar-sedar aku tengok jam dah pukul 7.28 malam… oh tidak !