.
Hari-hari yang telah berlalu, sememangnya akan meninggalkan seribu satu kisah dan cerita. Maka dengan itu lahirlah akusebuahkisah ! yang mana, diari kembara hidup yang singkat ini diabadikan terus secara maya kerana hari-hari yang telah berlalu, tidak mungkin berulang kembali. Maka, apa salahnya ia diterjemahkan sebagai sebuah kisah. Kisah bukan sebarang kisah... Tetapi kisah yang begitu indah...

.

Monday, September 27, 2010

PERMANIS: Cinta pandang pertama...



PERMANIS...Cinta pandang pertama, ketika itu di Minggu Promosi Persatuan di KPS beberapa minggu di purnama ke tujuh selepas berlangsungnya Minggu Haluansiswa, ketika itu, freshie2 ASTAR sangat gah di MHS. Menang itu dan ini. (klik pada gambar2 utk tumbesaran maksimum)

akan datang

PERMANIS... Persatuan Mahasiswa Negeri Sembilan UM. Haruslah aku berbangga menjadi anak N 9 yang terkenal dengan negeri beradat dan masakannya yang pedas-pedas belaka. Ketika aku mula berjinak-jinak dengan PERMANIS, ketika itu, ia dibawah pemerintahan Saudara Farhan. Aku sangat kagum dengan dia apabila dia berucap, ucapannya bersemangat dan menaikkan semangat.


Tahun kedua, entah bagaimana aku diselinap masuk ke dalam exco PERMANIS. Kira jadi orang dalam lah. Exco Kesenian dan Kreativiti katanya. Aku dikehendaki mengarah projek majlis berbuka puasa. Pada tahun lepas, projek tersebut hanya diadakan di cafe Fakulti Sains. Jadi berbekalkan sedikit pengalaman yang aku ada sepanjang tahun satu tu, aku pun mulalah merancang flow program.


Tempat pertama yang terlintas di otak aku yang agak sempit ketika itu ialah nak buat majlis buka puasa di Dewan Tun Perak kolej aku ni ha, atau pun di Dewan Gemilang KK12.Tapi, aku dok pk balik, apa barang buat kat kolej. Aku pun terus online mencari senarai hotel2 di negeri kesayangan aku tu. Setelah Hotel Seri Malaysia x cukup tempat, Corus Paradise Hotel pulak jual mahal, aku pun memilih Glory Beach Resort.


Ketika itu belanjawan yang tertera di KKD ialah 12 hibu hinggit, haruslah ia melibatkan sejumlah 160 orang, 80 orang daripadanya ialah anak-anak yatim yang aku search dari internet jer.. urusan dengan diorang semua just calling sambil tangan sibuk di keyboard. Dengan kewangan PERMANIS yang kukuh, aku raselah... ditambah pula dengan sokongan kuat Penasihat PERMANIS yang terus meluluskan KKD aku tu tanpa edit, Yayasan N 9 pun menghulurkan lah 7 ratus billion ribu ringgit. Tau, aku mintak banyak2.


Mengendalikan projek under persatuan, taklah serumit dan secomplicated mengendalikan projek under kolej. Under kolej – banyak cekadaknya, itu tak boleh, ini tak boleh, protokol itu prosedur ini, hatta nak pinjam sehelai lapik dulang pun perlu isi borang 3 hari bekerja sebelum tarikh guna !


Tapi.. ketika aku menguruskan program PERMANIS tu, aku boleh buat apa yang aku suka, tanpa perlu minta nasihat daripada orang yang menasihat.Ketika aku mengendalikan projek tersebut, aku sebenarnya turut terlibat sebagai orang penting untuk 3 projek kolej yang berlangsung serentak perlaksanaan gerak kerjanya dengan program majlis buka puasa aku tu. Menguruskan bahagian Publisiti...


Ketika itu, hanya tuhan yang tau, betapa gilanya aku. Nak nagis aku dibuatnya, x menang tangan, terpaksa berkejar ke sana sini, penat tu xyah cerita lah... Seingat aku, itulah masa yang aku paling giler lah... 3 projek kolej n mengarah pula projek PERMANIS di tarikh perlaksanaan gerak kerja yang sama. Tapi Alhamdulillah... dibantu oleh senior2 yang hebat2 belaka, semuanya berlangsung dengan lancar, disamping pahat dan penukul yang masih berbunyi, maklumlah mulut manusia...


Di tahun kedua bersama PERMANIS, di bawah pimpinan Saudara Zaid, bilangan programnya lebih banyak daripada ketika aku di tahun satu. Banyak jugalah program yang aku nampak banyak cacat cela dan tempangnya. Tapi, memandangkan program aku tu juga, aku rasa ada beberapa yang tidak kena, aku diamkan sahaja. Ape pun 2 tahun bersama PERMANIS, aku sangat gembira, seronok, dan yang paling penting, kami satu keluarga, yang semuanya bagus-bagus belaka.


Melalui PERMANIS ini jugalah aku dapat merayau ke seluruh tempat di N. Sembilan ni, dan mungkin juga akan keluar menjengah negeri2 dan negara lain.Masuk tahun ketiga bersama PERMANIS, terlalu banyak pembaharuan dan perubahan yang telah dan akan berlaku. Ketika ini, aku di bahagian Publisiti dan Penerbitan, bahagian yang memerlukan anda mempunyai stamina yang kuat untuk menghadap laptop selama berjam2 mendesign itu dan ini n menyiapkan multimedia show. Kalau lah aku mengenakan bayaran, nescaya saving account aku sentiasa bertambah.


Sekarang, sudah hampir di penghujung semester 1 di tahun ketiga bersama PERMANIS di bawah kepimpinan Saudara Sabri, aku just harap, PERMANIS akan terus melangkah dengan lebih cemerlang. Biar satu N. Sembilan tahu apa itu PERMANIS, biar seluruh UM dan satu Malaysia tahu apa itu PERMANIS.


PERMANIS: Tetap Di Hati...
http://permanisdhati.blogspot.com


0 comments: