.
Hari-hari yang telah berlalu, sememangnya akan meninggalkan seribu satu kisah dan cerita. Maka dengan itu lahirlah akusebuahkisah ! yang mana, diari kembara hidup yang singkat ini diabadikan terus secara maya kerana hari-hari yang telah berlalu, tidak mungkin berulang kembali. Maka, apa salahnya ia diterjemahkan sebagai sebuah kisah. Kisah bukan sebarang kisah... Tetapi kisah yang begitu indah...

.

Sunday, May 9, 2010

Buku itu & Ip Man 2

9 Mei - Hulaaa... just citer2 sikit... cuti2 ni mengisi masa lapang sebelum datangnya masa2 sibuk, merayau2 di pusat beli belah terkenal di kota metropolitan ni. of coz lah Mid Vel yg tepinya ada The Garden yg berbintang-bintang...

Ip Man 2 - sgt2 best, jln ceritanya... kisah benar kot maka, antara (baru) 5 movie yg aku tgk tu, Ip Man 2 adalah yg terbaik mengalahkan Iron Man 2

Keluar jalan2 jumpa kawan sekolah time kat Maahad Ahmadi dulu2... makan2, borak2, gelak2 + movie- Iron Man 2... o yea, sepanjang hidup aku, seingat aku, ni baru kali ke-5 aku tgk movie, 2 kali yg pertama tanpa rela, 3 kali yg seterusnya dgn rela... so, dats y la org kata, cubaan pertama itu, akan membawa kpd keberterusan.... ala... mcm rokok la... kalau aku dulu2 pernah try2 hisap rokok ker, ganja ker, tidak mustahil hari ini aku adalah seorang perokok yg sedang menjahanamkan organ2 penting dlm badan ! sama kes mcm tgk movie ni ... haha... tapi aku still cuba elak sebenarnya... haha, 5 kali kot, elak ker ?

Ip Man vs Iron Man, sape menang ? hahaha

ok, sebenarnya nak berkongsi sedikit mengenai koleksi buku2 aku ni ha... datangnya dari serata pelusuk, dan setiap buku ada kisahnya... :)

Buku bersaiz sebesar tapak tangan anda shj, jgn tertipu dgn gmbr tertera,
buku ini dihadiahkan oleh seseorg.... noktah

buku ni berasal dr Masjid Shah Alam yg kubahnya paling besar tulah n dikelilingi 4 menara biru.
Masuknya bulan Ramadhan 1431 ini, buku ini berusia 1 tahun. Pengisian di dalamnya menarik, semenarik tajuknya juga. nak pinjam ker? mehla...

Pertama kali ke Pesta Buku Antarabangsa KL 2010, ni buku pertama yg aku beli.
buku nilah yg paling best n menarik dlm byk2 koleksi buku yg aku ada.
Tgk tajuk pun dah berminat nak baca... sgt best bg aku,
tp bg mereka yg lebih suka bc Ujang, Gila-gila, URTV... i not sure lah...

Hadiah N. Johan pertandingan menulis esei Maulidurasul.
Dipenuhi dgn gmbr2... n ok lah... biasa2 jer

Ni dari Suria KLCC, ntah apelah nama kedai buku Jepun tu, lupe plak...
best gak buku ni... kulit buku yg cantik n tajuknya buat aku tertarik nak baca lebih lanjut...

Asal dr Pekan Buku KPS jer buku ni, tapi tajuk n pengisiannya mantap. Strategi menghadapi kekalahan ! Bersediakah anda ?

N ada beberapa keping lagi kat umah, aku memang bercita-cita utk mengumpul buku2 ni, than kat rumah aku sendiri nanti, nak buat perpustakaan mini... haha. Aku citer pasal buku2 ni bukannya apa... dengan membaca kita mengusai dunia... Nabi Rasulullah SAW juga menerima wahyu pertama surah Al Alaq, ayat pertama membawa maksud ... bacalah... ! so membaca itu sgt penting, memang time baby lahir2 kita terus menangis, sebab kite manusia biasa takkan lahir2 terus pi amik buku than baca ?! aiyo... tapi than kita diajar untuk membaca... menulis mengira dan seterusnya dgn perkara asas tersebut kita mampu mengusai segalanya - insyallah...

Jangan lihat siapa yang menyampaikan, tetapi dengar apa yang disampaikan...
Jangan nilai siapa penulisnya, tp nilai apa yang ditulisnya...

Maka, berbekalkan statement kat atas ni, aku apabila membeli buku, aku pasti selak kandungannya, siapa penulis aku abaikan buat sementara waktu, tidak seperti ada sesetengah org, yg kekadang sgt kisah siapa penulisnya, berbanding apa yg ditulisnya, aku heran dgn mereka ini, atau pun mereka yg hairan dgn aku / ape2 lah...

Selamat membaca -
bangsa membaca bangsa berjaya



p/s:
1. ada jenis orang suka membeli buku, tapi bacanya tak.. addooiii
2. sangat teruja utk MMOC 2010...
3. tgk la Ip Man 2 - rasis sebenarnya

2 comments:

E.y.n.a said...

salam

bgusnye hasyim bce bku
ak skg lbih byk mmbce kt blog2 org
klo bli bku kompom xbce...xpun bce xabes
(klo komik abes bce plak ek?)
pape pon truskn usaha...huhu

(kdai jepun tu nmenye kinokuniya..)

Mohd Hasyim Bin Harun said...

hahah... shoping buku ilmunya berkekalan, shoping baju, makanan or movie habis mcm tu jer.. :)

ha ingat dah, kinokuniya