.
Hari-hari yang telah berlalu, sememangnya akan meninggalkan seribu satu kisah dan cerita. Maka dengan itu lahirlah akusebuahkisah ! yang mana, diari kembara hidup yang singkat ini diabadikan terus secara maya kerana hari-hari yang telah berlalu, tidak mungkin berulang kembali. Maka, apa salahnya ia diterjemahkan sebagai sebuah kisah. Kisah bukan sebarang kisah... Tetapi kisah yang begitu indah...

.

Saturday, March 7, 2009

PPSMI: SAYA BANTAH !!!

Malam itu di Balai Budaya
Api dan Air Mata

Malam itu di Balai Budaya
Seorang guru tua berbicara
'Berarak ke Parlimen, aku di muka'

Malam itu di Balai Budaya
Seorang peguam muda berkata
'Bakar Perlembagaan 152'

Malam itu di Balai Budaya
Seorang pemuda berteriak
'Ayuh, mari kita berarak'

Malam itu di Balai Budaya
Para pelajar berikrar
'Dada kami sedia dibakar'

Malam itulah juga
Parlimen jadi pertanda
Memenggal leher BAHASA

-Usman Awang-


mungkinkah puisi Himpunan 7 Mac 09
akan melakar sejarah seperti Keranda 152?
Kita tunggu dan lihat

Kepada yang mengetengahkan PPSMI dan melaksanakan PPSMI,
syukur Allah memanjangkan usia mereka,
untuk melihat segala kerosakan yang telah kalian lakukan dahulu !!!


Biar saya ceritakan sikit mengenai Keranda 152....

Ramai yang tak tahu peristiwa 'Keranda 152' kerana kerajaan memang memadamkannya dalam buku teks. Biasalah tu, hanya perhimpunan menentang Malayan Union saja yang digembar-gemburkan oleh mereka. Tu memang kita semua maklum, Kerajaan..... ala... kerajaan... biasa la tu...

Selepas merdeka, antara perkara yang dipersetujui bersama adalah menjadikan Bahasa Melayu sebagai rasmi, termasuklah pendidikan, pentadbiran, dan sebagainya. Hal ini termaktub dalam perlembagaan 'Artikel 152'. Tapi kerana baru merdeka, kerajaan pun menetapkan 10 tahun sebagai tempoh transisi. Ya, waktu itu bahasa inggeris jadi bahasa pengantar pendidikan. Tapi selepas 10 tahun, kerajaan masih tak mahu mengubahnya, kerana terlalu selesa dengan bahasa Inggeris.

Akibatnya, wujud satu dinding besar dalam masyarakat kita, khususnya masyarakat Melayu yang mana hanya sebilangan kecil golongan Melayu yang mampu mengikuti sistem pendidikan formal sehingga tamat. Ya lah, hanya yang pandai-pandai (seperti Tun Dr Mahathir ?) dapat menerima pendidikan lanjut. Akibatnya, jurang kaum jadi bertambah besar. Melayu makin terkurung di kampung, di pantai...jadi petani dan nelayan.

Natijahnya, pada 13 Mei tahun 1969 berlakulah tragedi yang kita semua sedia maklum, lalu kerajaan yang 'sudah terhantuk' ni barulah 'baru terngadah' nak membetulkan kembali pelaksanaan dasar-dasar mereka.

Itu latar belakangnya. Peristiwa 'keranda 152' pula berlaku beberapa tahun sebelum 1969 apabila sejumlah pejuang bangsa Melayu, para pejuang bahasa, dan masyarakat kebanyakan termasuklah SN Usman Awang berhimpun di mengadakan demonstrasi supaya kerajaan mengubah sikap terhadap Bahasa Melayu. Perhimpunan besar-besaran itu mengusung 'keranda' sebagai simbolik 'kematian bangsa Melayu'. Walaubagaimanapun, kerajaan tetap tak mengendahkan, dan sesudah 1969 barulah kerajaan nampak silapnya.

Kita ambil contoh negara Ireland misalnya...ramai yang tak tahu sebenarnya Ireland mempunyai bahasanya tersendiri yang sama sekali berbeza dengan bahasa Inggeris. Tetapi kerana penjajahan British, dan pelaksanaan dasar pendidikan selepas merdeka diteruskan dalam Bahasa Inggeris, hari ini bahasa gaelic hampir dimuziumkan. Hanya masyarakat Irish di pedalaman saja yang masih menuturkannya dengan fasih. Ramai generasi muda mereka yang tinggal di bandar (hampir 50% dari masyarakatnya ada di bandar) kenal bahasa gaelic semasa di sekolah rendah saja, tapi tidak tahu/boleh menuturkannya. Sama seperti kita yang tahu atau kenal tulisan jawi, tapi bila diminta menulis satu karangan 50 perkataan jawi, terasa macam tesis 50 000 perkataan pula, kan?

Kesimpulannya, mengapa perlu melihat melihat kepada negara lain untuk maju? Mengapa perlu memandang ke Timur sedangkan kita boleh memandang diri sendiri untuk menilai keupayaan kita? Islam berkembang mengikut acuan yang di syariatkan oleh Allah kepada Rasulullah, tanpa perlu baginda melihat kepada mana-mana negara....

Hasyim, jangan terlalu obses. Tidak ! saya tidak obses mahupun teruja. Tetapi cukup sekadar saya katakan. PPSMI: SAYA BANTAH !!!

0 comments: