.
Hari-hari yang telah berlalu, sememangnya akan meninggalkan seribu satu kisah dan cerita. Maka dengan itu lahirlah akusebuahkisah ! yang mana, diari kembara hidup yang singkat ini diabadikan terus secara maya kerana hari-hari yang telah berlalu, tidak mungkin berulang kembali. Maka, apa salahnya ia diterjemahkan sebagai sebuah kisah. Kisah bukan sebarang kisah... Tetapi kisah yang begitu indah...

.

Wednesday, January 28, 2009

Di Sini Kita Mulakan Rentak

Di pagi pertandingan Debat Terbuka Astar 09, sempat juga aku menyempatkan diri untuk mencoretkan sedikit kisah-kisah buat tatapan bersama. Semalam merupakan hari yang agak memenatkan buat diriku. etelah pulang ke rumah pada Sabtu yang lalu, aku balik semula ke UM pada hari Selasa. Dan kebetulan pula berjumpa dengan senior-senior di zaman persekolahan dulu.

Maka merayau-rayaulah kami di sekitar Mid Valley sambil mekan-makan di Dominos. Aku pun tak tau macam mane nak menyebut dan nak mengejanya. Di samping mengejar waktu, kerana ada latihan debat dan rumate yang sedang menunggu kunci pintu bilik, maka kami pun memendekkan pertemuan kami yang panas itu. Dan yang pasti sesi mengumpat, ops... sesi gosip menggosip berjalan dengan lancar.

Huhu.... Apa pun harapnya pertemuan itu bukanlah pertemuan yang terakhir, tambahan pula kami masing-masing memang agak sukar dan tak berkesempatan untuk berjumpa di mana-mana pun. Sampai di UM sekitar jam 3.40 petang, tanpa berehat, aku terus ke markas latihan debat kami di Perdanasiswa. Sampai-sampai terus kene berdebat. Wal hasil, memang macam hampeh, dapat pulak tajuk yang memang hampeh, Demonstrasi lambang demokrasi. Terbelit-belitlah lidah nak menyebut dan kepale otak nak memikir. Segala konflik-konflik yang berlaku, tak perlulah aku ceritakan di sini.

Latihan berterusan hingga ke malam, keluar makan malam di Bangsar, dan sambung semula latihan hingga jam 11.20 malam. Mock yang melibatkan senior melawan junior, memang menarik, best dan mantap semuanya. Seperti biasa, balik ke bilik, tengok blog, rasa ingin menaip coretan ini semalam tapi disebabkan mengantuk dan penat yang sangat, aku tangguhkan. Dan malang sekali, sehingga jam 4.30 pagi, aku tak dapat pun melelapkan mata, aku pun tak pasti sebabnya.

Dan sekitar jam 4.30 pagi ke atas baru aku dapat melelapkan mata, itu pun tak lena. Dan hari ini, aku bangun dengan semangat, semangat untuk membuktikan kepada semua, tidak semestinya gula itu manis, tetapi tidak bermakna garam seharusnya masin ! Adakalanya hukum alam dan ketentuan ilahi yang dinamakan sebagai rezeki, boleh mengubah segalanya. Di kesempatan ini juga, aku ingin mengucapkan terima kasih kepada semua senior dan guru kami yang telah mencurah dan menyuap-nyuapkan ilmunya kepada kami. Selamat berdebat juga diucapkan kepada semua dan moga berjaya.

Hari ini, tanggal 28 Januari 2009, hari Pertandingan Debat Terbuka Astar, di sini gelanggang percaturan akal bermula, di sini rentak mula berpencak...adakah kita bakal menuju puncak ..?

Saturday, January 24, 2009

Debat Oh Debat ...! Mengapa Debat ?

Debat oh debat !!!... mengapa debat ? Ehm... pertanyaan yang sekadar pertanyaan mungkin. Hendak dipendekkan cerita, kisah pun mula berkisah. Daripada sekolah, aku memang suka berdebat. Memang menjadi kebiasaan aku, ada masa lapang, pasti aku akan berlawan kata dengan rakan baikku, Rahimi, yang kini telah pun melanjutkan pelajarannya di UiTM, juga seorang pendebat. Lebih hebat daripada aku, yang sememangnya baru hendak bertatih dalam dunia perdebatan.


Tamat sekolah menengah di bumi tercinta, bumi tarbiyah, Maahad Ahmadi N. Sembilan, aku mengambil keputusan untuk tidak melibatkan diri dalam dunia debat setelah kali terakhir berdebat pada Pertandingan Debat Antara Sekolah-Sekolah Menengah di UIAM. Kira-kira setahun setengah selepas itu, aku tidak peduli apa-apa mengenai debat. Semuanya sudahku lupakan. Namun, benarlah kata seniorku, bahawa dunia debat tidak ada jalan keluar ! Kita pasti ingin berdebat, jika tidak berdebat pun kita masih terikat dengan dunia debat. Dunia yang tidak ada jalan keluar ! Menakutkan bunyinya. Ya, memang benar.


Menjejakkan kaki sebagai mahasiswa tahun 1 di Universiti Malaya, menyebabkan semangat untuk berdebat mula membara. Daripada kecil, lama-kelamaan menjadi besar. Lalu dengan tekad, aku pun menyertai Pertandingan Debat Haluansiswa 08/09. Dan ditakdirkan, aku berjaya hingga ke perlawanan akhir. Johan. Alhamdulillah... Langsung tidak terlintas di kotak pemikiran ini untuk beraksi di pentas akhir, namun itulah yang berlaku. Dan sejarah juga tercipta buat pertama kalinya, sejarah buat diri sendiri, aku rasa tak perlulah dihebohkan. Namun, itu sememangnya kenangan terindah buat diri ini. Walaupun ia hanyalah Debat Minggu Haluansiswa.


Dan semenjak itu aku mula aktif semula dalam dunia debat dengan menyertai Kelab Orator UM yang sememangnya terkenal dengan barisan pendebat-pendebat yang hebat-hebat belaka. Tiada tandingannya. Di sana kami, bersama junior-junior yang baru hendak bertatih ini diberikan tunjuk ajar oleh senior-senior yang hebat-hebat belaka. Kagum dan teruja melihat kepetahan dan ketajaman minda mereka. Ya, sememangnya debat mengajar kita berfikir dengan cepat, tepat dan penuh ilmiah di samping kepetahan berkata-kata.


Aku masih ingat lagi kata keramat seniorku yang kaya dengan falsafahnya, untuk menjadi seorang pendebat, anda mestilah berbakat, berilmu, dan penipu ! Penipu ? Ya, tapi penipu bukan sebarang penipu, penipu ini bijak memanipulasi. Seterusnya, bergandingan dengan senior dan junior yang lain, kami delegasi UM berangkat ke bumi UIAM untuk berjuang dalam Pertandingan Debat Diraja Ke-14. Namun, takdir telah menentukan, kami kalah. Hanya layak ke suku akhir. Namun, semuanya sudah diatur oleh ilahi. Sememangnya hidup ini umpama roda, kadang-kadang di atas, kadang-kadang di bawah.


Dan baru-baru ini pula, debat kini menjadi kisah indah setelah punah di Debat Diraja. UM buat kali kedua berturut-turut, berjaya mengekalkan penguasaan dalan Pertandingan Debat IKIM 09. Sememangnya satu kepuasan buat kami terutamanya para senior yang telah lama dahagakan kemenangan. Johan debat IKIM 09 ! Sesuatu yang sukar dilupakan, dan yang nyata, pastilah universiti lain gerun dengan barisan pendebat UM yang sentiasa mantap di arena perdebatan. Dan kini, Debat Terbuka Astar pula mula menjengan pada 28 Februari ini.


Adakah ia milik kami ? Sebagai peserta, aku tidak mampu berkata ya atau tidak, kerana sejarah sentiasa tidak berpiihak kepada kami. Namun, dengan rakan segandingan yang aku kira mantap dan hebat, kami yakin, kami boleh. Moga ia menjadi sebuah kisah. Kisah bukan sebarang kisah. Tetapi kisah, yang begitu indah !

Thursday, January 22, 2009

Are You A Carrot ? an Egg? or a Coffee Bean ?

A young woman went to her mother and told her about her life and how things were so hard for her. She did not know how she was going to make it and wanted to give up. She was tired of fighting and struggling. It seemed as one problem was solved a new one arose. Her mother took her to the kitchen.

She filled three pots with water. In the first, she placed carrots; in the second, she placed eggs; and the last, she placed ground coffee beans. She let them sit and boil without saying a word. In about twenty minuets, she turned off the burners. She fished the carrots out and placed them in a bowl. She pulled the eggs out and placed them in a bowl. Then she ladled the coffee out and placed it in a bowl.

Turning to her daughter, she asked, "Tell me what do you see?"

"Carrots, eggs, and coffee," she replied.

She brought her closer and asked her to feel the carrots. She did and noted that they soft. She then asked her to take an egg and break it. After pulling off the shell, she observedthe hard-boiled egg. Finally, she asked her to sip the coffee. The daughter smiled, as she tasted its rich aroma.

The daughter then asked. "What's the point, mother?"

Her mother explained that each of these objects had faced the same adversity--boiling water--but each reacted differently. The carrot went in strong, hard and unrelenting. However, after being subjected to the boiling water, it softened and became weak. The egg had been fragile. Its thin outer shell had protected its liquid interior. But, after sitting through the boiling water, its inside became hardened. The ground coffee beans were unique, however. After they were in the boiling water they had changed the water.

"Which are you?" she asked her daughter. "When adversity knocks on your door, how do you respond? Are you a carrot, an egg, or a coffee bean?"

Think of this: Which am I? Am I the carrot that seems strong, but with pain and adversity, do I wilt and become soft and lose my strength? Am I the egg that starts with a malleable heart, but
changes with the heat? Did I have a fluid spirit, but after death, a breakup, a financial hardship or some other trial, have I become hardened and stiff? Does my shell look the same, but on the inside am I bitter and tough with a stiff spirit and a hardened heart?

Or am I like the coffee bean? The bean actually changes the hot water, the very circumstance that brings the pain. When the water gets hot, it releases the fragrance and flavor. If you are like
the bean, when things are at their worst, you get better and change the situation around you. When the hours is the darkest and trials are their greatest do you elevate to another level?

How do you handle adversity?

Are you a carrot, an egg or a coffee bean? :)

versi B.Melayu
www.balaiislam1.blogspot.com

Tuesday, January 20, 2009

Hope & Change Hadir Dengan Gelombang Oren !




Di Universiti Malaya baru-baru ini, kira-kira 4:15 pagi, pengumuman telah dibuat oleh suruhanjaya pilihan raya kampus di Universiti Malaya. Keputusan yang menggemparkan itu, khabarnya telah pun memihak kepada kumpulan Pro Mahasiswa di universiti itu. Kalaulah benar, hasil titik peluh dan letih lelah mereka selama ini terbayarlah sudah.


Namun ada beberapa hal yang perlu dipertimbangkan. Pertama, hendaklah disebutkan dengan jelasnya bahawa kemenangan itu tercipta setelah Pro Mahasiswa telah dihina dengan kepala khinzir di atas bendera PAS diletakkan di surau Akademi Pengajian Islam (Api) baru-baru ini. Ayatnya mesti begitu. Jangan semata-mata berkata, "Kami telah menang!"


Ayat semacam itu tergantung. Ia tiada unsur dramatik, tidak mencengkam perasaan, tiada klimaks, sifar kombinasi susur galur plot perjuangan dan kelihatan sama seperti perjuangan di kampus-kampus lain. Sedangkan, kejadian ini sebenarnya boleh dibawa ke Parlimen untuk dibincangkan kalau mahu isu penghinaan ke atas Pas itu diperdebatkan segera.


Ketika kita marahkan Israel, Amerika dan Zionis, bendera negara haram Israel itu dibakar dan bendera Amerika dipijak, diinjak-injak oleh para demonstran. Namun, ketika bendera parti Islam yang berjuang menegakkan Negara Islam dihinakan dengan meletak kepala khinzir di atasnya, kita boleh diam membisu seribu bahasa pula.


Baiklah, hal itu terserahlah kepada pucuk pimpinan parti sama ada mereka mahu mengambil tindakan atau tidak.


Hal berikutnya yang perlu diberi perhatian, adakah jumlah bilangan kerusi Pro Mahasiswa benar-benar mengatasi kerusi Aspirasi? Atau, cuma calon Umum sahaja yang mendapat banyak undian. Sejarah di Upsi cukup memberi pengajaran. Di USM, dengan kekurangan 1 kerusi (15-16) di pihak Aspirasi sekali pun, mereka boleh 'rampas' MPP USM sekitar 2004/2005.


"Bantahan demi bantahan banyak dibuat awal pagi tadi," kata seorang teman dengan gembiranya. Saya sudah menjadi fobia untuk bergembira. Sepatutnya pada malam pengiraan undi, kita mesti perhatikan kelibat TNC. Dengan siapa beliau sedang bercakap, berbual dan berbincang. Perhatikan, apakah wujud garis-garis kekerutan pada wajahnya.


Jika dia bergembira walaupun kita berasakan keputusan akan memihak kepada kita, berawaslah segera. Mereka ini panjang akal, penuh tipu helah dan tipu muslihat. Mungkin anda tidak percaya, tapi saya bercakap atas pengalaman.


Ketika ini saya tidak tahu apakah maklumat yang sempurna daripada Universiti Malaya. Hanya.. doa saya selalu bersama anda. Jangan kita angkuh, 'over confident' dan sangat gembira kerana khuatir akan mendapat berita yang mendukacitakan kita kelak. Ini baru fasa kedua, iaitu fasa ketika pilihan raya.


Kita baru melangkah ke fasa ketiga-selepas pilihan raya, dan kita pun tak tahu apa lagi sekatan demi sekatan yang akan disusun oleh HEP.


Apa-apa pun saya berkongsi kegembiraan ini bersama saudara dengan penuh kerisauan yang bersarang di dada. Marilah kita kenangkan semula sebuah hadis berhubung 'jihad hawa nafsu' sebagai muhasabah.


Saat baginda Rasulullah s.a.w mendengar bualan dan perkataan para sahabat tentang jumlah musuh-musuh yang mereka bunuh, baginda bersabda, "Kita baru pulang daripada perang yang kecil dan kini kita sedang menuju perang yang lebih besar."


Para sahabat terkejut besar. Tergambar di ruang mata mereka betapa kilatan mata pedang mereka disuluh sinar mentari sebentar tadi bersama percikan darah syuhadak dan musuh Islam.


Suara-suara pekikan takbir serta raungan musuh bergema mengisi kesifaran sepi di padang pasir. Alam seakan dibancuh warna merah darah. Dan.. semua itu masih dilihat baginda Rasul sebagai sebuah peperangan yang cuma bertaraf kecil-kecilan baginya?


"Apa..selepas ini..ada perang lagi yang lebih besar ya Rasulullah?" pantas mereka bertanya, hampir serentak.


"Benar.." kata Rasulullah s.a.w, lalu baginda meneruskan sabdanya, "iaitu perang ke atas hawa nafsu."


Baginda Rasul mungkin mahu menegur para sahabat agar tidak lagi bersikap takbur dengan menghitung-hitung berapa ramai musuh yang telah mereka penggal kepalanya. Jangan berasakan diri kuat, membanding-bandingkan kehebatan sesama mereka dengan menghitung-hitung berapa ramaikah musuh yang masing-masing telah mereka tewaskan dalam pertempuran tadi.


Keangkuhan, kesombongan, kecongkakan, kebongkakan, kepongahan dan ketakburan akan membinasakan diri seumpama Umno yang selama ini takbur dan suka 'sembang deraih' dan 'sembang kemaih' berhubung kekuatan mereka di media sebelum ini. Sikap melampau-lampau inilah yang menyebabkan rakyat menjadi bertambah meluat dan menyampah.



Kemenyampahan rakyat dan pengundi itu bukannya tidak boleh terpalit ke atas kita, kalau kita bersikap takbur seumpama mereka. Janganlah diulangi kesilapan Umno dan Aspirasi. Kelak kita akan dimarahi, disumpahi rakyat dan pengundi yang sudah pun memilih kita sebelum ini.


Walau bagaimanapun, kemenangan Pro-M di UM sememangnya telah dijangkakan melihat kepada kesungguhan mereka berkempen. Serta terdapat banyak lagi faktor-faktor di pihak lawan yang membawa kebaikan kebaikan Pro-M. Sememangnya kami dahagakan harapan adan perubahan yang dijanjikan. Hadir dengan gelombang oren. Menjunjung biah Islami di bumi UM. Moga Islam kan terus gemilang. Student.....POWER !!!

Sunday, January 18, 2009

Ada Apa Dengan Boikot

Kecil juga dikira

Pernah satu ketika saya bersama seorang sahabat seuniversiti makan tengah hari di luar, di sebuah restoran makanan turki. Sudah tentu, kebab menjadi pilihan, itu sahaja yang mengenyangkan. Apabila memilih minuman, dia mengambil coke. Saya mula menegurnya bahawa kita sepatutnya memboikot minuman jenama tersebut kerana keterlibatannya dengan Yahudi Zionis. Kami sebelumnya sudah beberapa kali berbincang akan hal ini.


Kali ini kami berdebat lagi, namun bukan semberono dan tidak punya tata tertib seperti yang selalu dilihat di kaca televisyen. Saya berhujah, dia membidas, dia berhujah, saya membangkang. Dia pada satu ketika menyatakan bahawa ini (boikot) cuma hal kecil. Akhirnya saya katakan kepadanya, “baiklah, kita hentikan sahaja perdebatan ini, namun sebelum itu, fikirkan ini... seandainya benar ianya (memboikot) hal kecil, maka Allah tidak sepatutnya menyebut di dalam Quran;


Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat dzarrahpun, niscaya Dia akan melihat (balasan)nya. dan Barangsiapa yang mengerjakan kejahatan sebesar dzarrahpun, niscaya Dia akan melihat (balasan)nya pula. [QS:99:7-8]

Memboikot mungkin bukan tindakan yang paling utama, kerana tanpa kesedaran dan kefahaman, orang tetap akan teraba-raba dan tertanya-tanya, mengapa aku memboikot? Liga Arab sendiri tidak mampu menjejaskan mahupun mencubit Israel, mengapa aku bersusah payah? Soalan seperti atau seumpama ini akan kedengaran di cupingan telinga. Maka perlu kepada kefahaman, dan juga kesedaran, bahawa yang kita lakukan ini (boikot) bukan sesuatu yang sia-sia, kerana Allah melihat setiap daripada pengorbanan yang kita lakukan, dari sekecil zarrah sehingga sebesar zarrah.

Kisah Nabi Ibrahim

Saya teringat ketika nabi Allah Ibrahim a.s dibakar oleh Namrud dalam api yang besar dan marak. Ketika itu, hanya seekor burung berulang-alik mengambil air dalam paruhnya untuk memadamkan api tersebut. Binatang-binatang lain meremehkan usaha burung tersebut juga mempersoalkan tindakannya yang tidak memberi impak kepada api tersebut. Burung tersebut menjawab; “sekurang-kurangnya di hadapan Allah nanti aku punya jawapan apabila dipersoalkan apa usaha aku membantu nabi Allah ini.”

Seekor burung kecil menampakkan usahanya disebalik kata-kata sumbang daripada binatang sekeliling, bagaimana pula dengan kita manusia? Hal boikot bukan hal yang kecil, kenapa? Kerana ianya mempunyai impak yang besar ke atas ekonomi Israel. Ketika kota New York dibuka, 10 000 daripada penduduknya adalah Yahudi (International Jews, Henry Ford), bayangkan mengapa tidak mereka mampu menguasai bukan sahaja ekonomi, bahkan pentadbiran Amerika.

Kita seorang boleh memboikot sehingga sekurang-kurangnya 10 jenama yang menjadi agen penyumbang kewangan dan tabungan Yahudi, dan sekurang-kurangnya, RM100 dapat diselamatkan daripada eksploitasi pembelian senjata-senjata. Andai ada 100 orang seperti kita? Bagaimana sekurang-kurangnya 500 000? Jangan kita sekadar melakukan perhimpunan, demonstrasi, kerana itu tidak akan didengar oleh Yahudi yang tuli, kita perlu mengasak mereka dengan sekatan-sekatan antarabangsa.

Mengapa kita?

Ada yang mempersoalkan mengapa perlu kita memboikot sedangkan negara-negara Arab tidak mengambil tindakan pun terhadap Israel? Sedangkan orang-orang Arab sendiri tidak membantu bangsa mereka, kenapa kita yang perlu disibukkan? Islam bukan agama yang dihadkan kepada suku dan bangsa tertentu, apalagi ianya tidak dihadkan kepada sempadan dan daerah tertentu, Islam ialah agama universal, ia tidak membezakan seseorang pun yang menganutnya, dari warna kulit, status, rumpun bangsa, daerah atau apa sahaja, melainkan taqwa. Dan Islam itu telah menjalinkan kita semua tanpa ada persoalan lagi dengan terus terang dan jelas;
orang-orang beriman itu Sesungguhnya bersaudara. sebab itu damaikanlah (perbaikilah hubungan) antara kedua saudaramu itu dan takutlah terhadap Allah, supaya kamu mendapat rahmat. [QS:49:10]

Isu kita juga

maka, isu palestin adalah isu kita. Masalah mereka masalah kita. Membantu mereka bermakna kita membantu diri kita sendiri. Bagaimana? Dengan bantuan atau infak yang diberikan itu kita bukan sahaja menyumbang sesuatu, malah kita mendapat saham yang tidak ternilai, yang tidak akan jatuh nilainya meskipun pasaran dan ekonomi dunia merudum, inilah saham akhirat. Apabila kita tetap ikhlas (hanya di antara kita dengan Allah), maka Allah itu akan menggandakan semahu-Nya;

perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh bulir, pada tiap-tiap bulir seratus biji. Allah melipat gandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. dan Allah Maha Luas (karunia-Nya) lagi Maha mengetahui. [QS:2:261]

Kutukan buat pemimpin negara Arab

Maka, tidak punya dalih untuk kita tidak membantu bangsa seaqidah kita. Saya dengan terus terang mengutuk perbuatan diam diri negara-negara Arab yang kecut dan tunduk kepada Israel. Bayangkan, penduduk di negara-negara Arab mencecah sehingga 300 juta penduduk, sedang Israel hanya dihuni oleh tidak sampai 5 juta, apa yang mampu dilakukan mereka?

Tiada apa-apa! Negara-negara ini pemimpinnya mempunyai kepentingan-kepentingan yang mengikat mereka dan jiwa mereka dengan Amerika Syarikat dan Israel. Seandainya mereka memboikot dan menyerang negara haram Israel, maka kekayaan mereka akan ditarik balik, mereka akan hilang pangkat dan kekuasaan. Sungguh, mereka ini pengecut!

Adakah mereka ini buta dan hilang kewarasan akal sehingga sanggup menutup mulut, menekup telinga, dan memejam mata akan isu ini? Adakah mereka mahu menunggu sehingga kekayaan minyak yang mereka miliki itu habis dan kering, baharulah mahu menyerang Israel?

Adakah mereka ini tidak mengerti dan memahami bahawa minyak itu adalah sumber yang tidak boleh diperbaharui? Sekaya mana juga negara Arab, suatu hari nanti minyak-minyak atau emas hitam ini akan habis juga, tatkala itu kepada siapa lagi yang mahu mereka berpaut? Israel dan Zionis hanya akan ketawa dan memperlekehkan kebodohan mereka.

Tinggalkan mereka

Kita tidak perlu tunggu sehingga pemimpin-pemimpin ini mahu mencelang mata dan berganjak dari kerusi malas mereka, kita mampu melakukan perubahan, mereka ini sekiranya hanya mahu melihat, maka mereka bukan sahaja rugi, malah merekalah yang akan menanggung seksa yang berat di akhirat kelak. Kita tidak boleh dan tidak perlu menjadi seperti mereka dan berpangku tangan. Kita mesti dan harus terus perkasa, sesungguhnya, inilah saat yang dinanti-nantikan bagi mereka yang menginginkan redha daripada Allah SWT.

Andai kita tidak mampu menyongsong senjata, mengerah kudrat, berperang di tanah yang berkat, maka kita lakukan jihad sesuai dengan kemampuan kita. Semampunya kita boikot, kita akan boikot.

Antara pilihan dan terpaksa

Ya, Malaysia mungkin bukan negara yang kita perhatikan punya banyak pilihan untuk menggantikan barang-barang yang diboikot, namun ini bukan alasan untuk tidak memboikot. Hakikatnya, masih punya resolusi dan opsyen untuk tidak membeli barang keluaran Israel dan US. Kekadang, kita tidak mahu memboikot kerana kita punya kepentingan dengan jenama-jenama tersebut, walhal benda-benda itu bukan perkara asasi, tetapi perkara yang memenuhi kehendak dan kemahuan kita.

Apa yang ruginya tidak menggunakan jenama-jenama Israel? Adakah kita akan mati sekiranya tidak makan atau minum barangan keluaran negara tersebut? Mari kita stabilkan pemikiran dan waraskannya kembali, letakkan ke tepi nafsu-nafsu yang sihat berkembang-biak dalam jiwa, fikirkan kembali soalan saya. Tidak, itu jawapan dia, saya perhatikan, sekurang-kurangnya, untuk jenama yang kita boikot, kita punya satu opsyen menggantikannya.

Kemanusiaan dan persaudaraan

Ada orang yang sibuk berpiket orang yang dianaktirikan, atau tidak diberi layanan setara kepada khidmat mereka. Contohnya seperti yang baru-baru ini di Australia, sibuk orang berpiket akan pekerja-pekerja di ladang kopi yang hanya dibayar dengan gaji rendah. Namun dia tidak memikirkan mana yang lebih afdhal untuk mereka berpiket.

Tentunya saya menyebut tentang mereka yang beragama Islam sibuk berpiket untuk orang lain, namun saudara sendiri ditinggalkan. Bak kata orang Melayu, kera di hutan disusukan, anak di rumah ditinggalkan. Tidak salah membantu, ia juga mendapat pahala, namun kenapa apabila tiba isu umat Islam Palestin, hanya melongo? Sedangkan membantu mereka lebih afdhal dan mendapat ganjaran yang besar?

Bahkan, mereka sendiri tatkala sibuk berpiket untuk orang lain, kemungkinan memakai barangan keluaran yahudi dan US, maka mereka ini samalah juga seperti orang yang hendak mereka boikot itu. Orang yang mereka boikot ialah orang yang daripada negara atau syarikat yang sama yang melakukan kejahatan di bumi Palestin dengan sumbangan dan dana mereka kepada Israel.

Tahukah anda, kerajaan US memperuntukkan lebih USD1 milion kepada Israel SEHARI sebagai bantuan? Dan bantuan yang diberikan kerajaan US itu boleh memberi makan kepada DUA benua (Afrika+Amerika Selatan)! Kalau anda tidak percaya, saya cadangkan anda menonton rancangan dokumentari occupation 101 yang amat bermanfaat membantu kita dengan memberi pemahaman akan isu Palestin.

Teruskan

Kita akan teruskan usaha ini. Kita tidak akan berhenti, dan kita percaya dengan penuh yakin bahawa Allah akan mengganjarkan setiap usaha kita. Kita percaya dan mengimaninya dengan penuh yakin.


By: www.thetalkingpen.blogspot.com

Thursday, January 15, 2009

Sahabat...



Bagaimana Bermulanya Sejarah Penguasaan Israel

Ketika rencana ini ditulis kita tidak tahu bagaimana akhrnya nasib penduduk Gaza, Palestin yang sedang dikepung, diseksa dan dibunuh oleh rejim Israel, pada ketika yang sama pemimpin dunia Islam, khususnya dunia Arab, hanya 'terkebil-kebil' mendengar dan melihat penyeksaan rejim Yahudi ini di kaca TV.


Kutukan demi kutukan dari pemimpin umat Islam, dari anggota OIC dan NGO-NGO hak-hak asasi manusia. Sementara Kesatuan Eropah dan Bangsa-Bangsa Bersatu serta Amerika hanya meminta tentera Israel tidak menyerang kawasan penduduk awam, ertinya bolehlah menyerang untuk sasaran militan Arab di Gaza saja.


Ulang tayang


Peristiwa serangan ini adalah ulangan tindakan Israel sejak puluhan tahun lalu dan hingga kini, iaitu sejak zaman Presiden Richard Nixon, malah sebelum itu lagi, hingga zaman Barack Obama yang sesetengah orang diharapkan ada perubahan.


Kini serangan itu berterusan, ratusan rakyat Gaza terbunuh setiap hari, mayat bergelimpangan, bangunan runtuh, hospital musnah, tidak ada jalan keluar bagi rakyat Gaza untuk mendapatkan makanan.


Mesir juga menutup sempadannya untuk tidak membenarkan pelarian Palestin tumpah lagi ke negara itu. Syria, Libya, Jordan dan negara Arab lain tidak lagi mampu menerima pelarian yang berjumlah berjuta-juta banyaknya.


Ini adalah episod yang sangat mememilukan, sebuah tragedi kemanuiaan yang tidak ada tandingannya, bahkan tragedi kemanusiaan ini melebihi pembunuhan Nazi Jarman terhadap orang Yahudi di Eropah.


Tidak ada siapa yang ditakuti oleh rejim Tel Aviv sekarang, justeru kerana Amerika, di bawah presiden barupun tetap menyokong mereka. Malah Amerika terus menerus melindungi kepentingan Yahudi.


Maka jadilah rakyat Paletin di Gaza itu 'bahan ratahan' tentera Israel. Anak-anak muda Palestin meluru ke jalan-jalan raya melemparkan batu ke arah tentera dan keretakebal Israel, lalu dari muncung kereta kebal Israel itu memuntahkan peluru meriam yang membunuh mereka dengan mudah.


Bayangkan bagaimana anak-anak muda Palsetin yang hanya bersenjatakan batu di tangan boleh melawan tentera Israel dengan segala peralatannya. Namun itulah yang terjadi. Inilah pemandangan ngeri yang berterusan disaksikan oleh masyarakat antarabangsa seluruh dunia.


Adakah harapan buat Obama?


Adakah rakyat Palestin ini mempunyai masa depan? Ini pertanyaan yang sangat sukar dijawab, walaupun daripada pakar mengenai Asia Barat sendiri. Memang ada sesetengah pihak mengharapkan Obama yang berkulit hitam itu melakukan sesuatu dalam menyelesaikan isu Palestin, namun nampaknya rejim tentera Tel Aviv, pimpinan Menteri Pertahanannya yang sangat ganas, Ehud Barat, tidak mungkin bersedia menghentikan serangannya. Ini kerana dia tahu, Amerika dan sekutunya akan terus menyokong Israel.


Jika begitu keadaannya, bagaimana masalah ini dapat diselesaikan? Israel menuduh para pejuang Hamas melancarkan roket di kawasan Israel, ada yang mengena sasaran dan ada yang tidak. Namun hujan roket dari Israel, di samping meriam kereta kebal mereka terus menerus membunuh rakyat Palestin.


Sementara itu bagaimana sikap pemimpin umat Islam, khususnya pemimpin dunia Arab? Selagi mereka masih kekal dengan sikap assobiyah Arab mereka, tidak bersatu atas nama Islam untuk memerangi rejim Yahudi, maka tidak mungkin rejim itu boleh berundur.


Kerdilnya negara Arab


Bayangkan setiap tahun negara Arab membelanjakan beratus bilion dollar Amerika untuk membeli senjata api tercanggih dari pelbagai negara Barat, khususnya Amerika. Namun negara Arab tidak juga mampu memperlihatkan kekuatan tentera mereka untuk menghadapi Israel.


Akhirnya negara Arab hanya menjadi 'pengguna' setia senjata moden Barat, sementara senjata itu tidak juga menolong memperlihatkan 'izzah' (keunggulan, kehebatan) negara Arab sehingga menggerunkan Israel.


Inilah yang berlaku terus menerus, pada ketika yang sama, siapapun yang menjadi Presiden Amerika, negara itu terus melindungi kepentingan Israel.


Benarlah kata ulama tersohor, Sayyid Hasan Ali An-Nadawi dalam bukunya Kerugian Dunia Kerana Kemunduran Umat Islam bahawa negara umat Islam perlulah memiliki ilmu dan kekuatan senjata yang cukup disertai kemajuan teknologi supaya dengan kekuatan itu mereka mampu memimpin dunia.

Malangnya, kata An-Nadawi, hampir semua kekuatan ini kini tidak dimiliki oleh umat Islam, pada hal di zaman dulu, umat Islamlah yang memiliki semua kekuatan ini. Kini, katanya, pemimpin negara Arab hanya memikirkan kepentingan negara masing-masing, dilatari oleh sikap assobiyah, atau perkauman Arab yang semakin menebal.


Perlu diingat, kata An-Nadawi lagi, sikap ini menyebabkan runtuhnya Daulah Islamiyah Turki pada tahun 1924, iaitu di tengah-tengah Assobiyah Arab yang tebal itu, ia bertembung pula dengan assobiyah Turki kerana ketika itu Turki juga sangat angkuh dan merasakan ia adalah bangsa besar. Inilah kesan buruk yang dialami sehingga keadaan menjadi begini.


Mula tergadai


Sementara itu, ketika menyaksikan penyiksaan dan pembunuhan beramai-ramai rakyat Palestin oleh rejim Irael itu, kita teringat bagaimana mulanya tanah atau bumi Palestin ini tergadai dan dijual kepada Palestin.


Pada zaman pemerintahan Sultan Abd Hamid II, Sultan Turki terakhir, telah digubal undang-undang dan disahkan di Parlimen Turki bahawa semua tanah yang dimiliki oleh orang Arab di Palestin (ketika itu di bawah riayah Daulah Othmaniyah Turki) dilarang dijual kepada Yahudi.


Ini menimbulkan kemarahan British dan Perancis, justru kerana dua negara Eropah itu mahu memperkukuh kedudukan masa depan Yahudi di negara Palestin.


Namun setelah kejatuhan Daulah Othmaniyah Turki, undang-undang itu dimansuhkan oeh Kemal Attaturk yang merampas kuasa. Lalu dengan pantas orang Yahudi di Palestin berebut-rebut membeli tanah orang Arab di sana, sementara orang Arab Palestin itu sendiri rela pula menjual tanah mereka.


Dengan itu banyak tanah hak milik Arab Palestin bertukar tangan menjadi hak milik Yahudi hingga kini.


Tanah itu kini didiami oleh orang Yahudi, ditambah pula wujudnya penempatan baru, iaitu tanah yang dirampas dari rakyat Palestin sendiri. Demikianlah sejarah hitam bumi Palestin.


Maka itu ketika Israel menguatkan cengkamannya di bumi para anbia ini, dalam usaha mereka hendak menghapuskan rakyat Palestin, wajar kita merenung semua sejarah pahit ini. Namun pandangan An-Nadawi ini sangat wajar diberikan perhatian.

Tuesday, January 13, 2009

Susahnya Nak Cari Kawan Baik


(luahan hati drpd seorg shbt kpd sesiapa
yg sudi menjadikn ku shbt...)


Susahnya nak cari kawan yang baik
Kawan yang baik ?
Bukankah semua kawan kita baik2 belaka ?
Kawan baik yang macam mana kamu harapkan ?

Ehm…
Kawan yang baik
Ialah kawan yang…..
Boleh menggembirakan kita
Yang selalu bersama kita
Yang boleh dijadikan teman kala kesepian
Teman untuk berbicara
Juga sebagai teman untuk kita
Meluahkan isi hati kita
Untuk kita bercerita
Apa yang telah berlaku dan akan berlaku
Teman yang boleh dijadikan tempat
Untuk kita bergurau senda, ketawa dan menangis

Kawan…
Adakalanya kita tidak perlu melafazkan…
“kita kawan baik kan?”
Untuk membuktikan yang kita kawan baik
Tetapi cukuplah sekadar jika kita saling memahami
Mampu menduga apa yang dipinta
Mampu menjadi tempat untuk berbicara
Kerana adakalanya kita ingin bercerita
Tetapi tiada orang yang sesuai untuk kita bercerita
Nasib baik lah ada kawan baik…
Untuk aku bercerita…

Tetapi…
Cukup baikkah kita untuk mencari kawan yang baik?
Ehm…

Friday, January 9, 2009

Rahsia Angka Tujuh


Asy-Syeikh Al-Imamul-ajallu Abu Zahar Muhammad bin Abdulrohman Alhamdanaani, semoga rahmat Allah berlimpah ke atasnya, ketahuilah bahawa Zat Pencipta, Yang sangat besar kekuasaan-Nya, dan sangat tinggi kalimat-Nya serta bersinambungan nikmat-Nya, telah menghiasi tujuh perkara dengan tujuh perkara, dan menghiasinya pula bagi tiap-tiap yang tujuh perkara itu dengan tujuh perkara yang lainnya, untuk memberitahukan kepada orang-orang yang berilmu bahawanya angka tujuh itu mempunyai rahsia yang sangat besar dan kedudukan yang agung di sisi Allah, Maharaja yang memiliki kemudharatan dan kemanfaatan.


•Pertama, Allah menghiasi udara dengan tujuh lapis langit, Firman-Nya yang bermaksud: Dan kami bina di atas kamu tujuh buah langit yang kukuh. (Annabaa:12). Kemudian Allah menghiasi dengan tujuh bintang, firman Allah yang bermaksud: Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan gugusan bintang-bintang di langit, dan Kami telah menghiasinya (langit itu) bagi orang-orang yang memandangnya.


•Kedua, Allah telah menghiasi padang yang lapang dengan tujuh lapis bumi. Firman Allah ayng bermaksud : Allah-lah yang menciptakan tujuh langit dan seperti itu pula bumi..(QS Arththalaaq:12). Kemudian Allah menghiasi bumi itu dengan tujuh lautan, sebagaimana firman-Nya yang bermaksud : Dan laut, ditambahkan kepadanya tujuh laut lagi sesudahnya.. (QS Luqman: 27)


•Ketiga, Allah telah menghiasi neraka dengan tujuh tingkat, iaitu : Jahannam, Sa'iir, Saqar, Jahiim, Hurhamah, Ladhaa dan Hawiyah. Kemudian Allah menghiasinya dengan tujuh ointu, sebagaimana firman-Nya yang ermaksud: Ia (neraka) itu mempunyai tujuh pintu, tiap-tiap pintu (telah ditetapkan) untuk golongan yang tertentu dari neraka. (QS. Al-Hijr:44)


•Keempat, Allah telah menghiasi Al-Quran dengan tujuh surah yang panjang, kemudian munghiasinya pula dengan tujuh ayat pembuka kitab (faatihatul-kitaab). Sebagaimana firman-Nya yang bermaksud : Dan sesungguhnyaKami telah berikan kepadamu tujuh ayat yang dibaca berulang-ulang dan Al-Quran yang agung. (Q.S Al-Hijr: 87).


•Keli8ma, Allah menghiasi manusia dengan tujuh angggota badan iaitu, duatngan , dua kaki, dua lutut dan satu wajah. Kemudian menghiasinya dengan tujuh peribadatan iaitu dua tangan dengan doa, dua kaki dengan berkhidmat, dua lutut dengan duduk dan muka dengan sujud. Firman-Nya yang bermaksud: Dan suudlah dan dekatkanlah (dirimu kepada Allah). Q.S Al-Alaq : 19).


•Keenam, Allah menghiasi umur manusia dengan tujuh peringkat. Pada masa lahir disebut "radli", kemudian 'farhim', kemudian 'kuhul', kemudian 'syaikh'. Dan menghiasi tujuh peringkat umur ini dengan tujuh kalaimat iaitu : Ucapan Laa Ilaaha Illallaah Muhammad Rasuulullaah. Firman Allah yang bermaksud : Dan Allah mewajibkan kepada mereka kalimat taqwa (Laa Ilaaha Illallaah) dan adalah mereka berhak dengan kalimat taqwa itu dan patut memilikinya. (Q.S Al-Fath :26)


•Ketujuh, Allah menghiasi dunia dengan tujuh negeri yang besar iaitu : pertama: Hindustan, kedua: Hijaz, ketiga : Bashrah, Badiyah dan Kufah, keempat : Iraq, Syam, Khurasan samapi ke Balakh, kelima: Roma dan Armenia, keenam : Negeri Ya'juj dan Ma'juj, ketujuh : China dan Turkistan. Kemudian Allah menghiasi tujuh negeri itu dengan tujuh hari iaitu Sabtu, Ahad, Isnin, Selasa, Rabu, Khamis dan Jumaat. Dan Allah memuliakan dengan ketujuh hari itu dari para nabi iaitu Allah memuliakan Nabi Musa a.s dengan hari sabtu, Isa bin Maryam a.s dengan hari ahad, Dawud a.s dengan a.s dengan hari isnin, Nabi Sulaiman a.s dengan har iselasa, Nabi Ya'qud a.s dengan hari khamis dan Nabi Muhammad s.a.w dan umatnya dengan hari jumaat.

(Kitab : As Sabb'iyyaatu Fii Maa'ishi'lbrityaat)

Tuesday, January 6, 2009

Salam Ukhwah Untuk Semua

Salam ukhwah untuk semua..

Izinkan aku mulakan bicara..

Sebagai tatapan kita bersama..

Hari ini...

Di hening pagi yang dingin..

Aku bangkit seperti yang lain..

Bersedia untuk agenda harian..

Menghirup segar kenikmatan Tuhan..

Sehari lagi usia dipanjangkan..

Cukupkah rasa syukurku dilafazkan?

Kadangkala aku hairan..

Mengapa aku di sini ?

Mengembara di bumi Allah..

Dari Asia ke Selatan Hemisfera..

Mengikut urutan duniawi..

Ke sana ke mari memburu ilmu..

Mencari apa yang dicari..

Jika tidak di sini…

Di mana aku ?

Menjadi Sang Camarkah aku?

Beterbangan riang mencari rezeki..

Untuk suapan si anak isteri..

Ikan dilautkah aku?

Berzikir sentiasa mengingati Ilahi..

Namun aku tetap di sini…

Merangkap khalifah di bumi nyata..

Tertunaikah amanahku?

Redhakah Allah padaku?

Apa ikhtiarku?

Nerakakah?..Syurgakah?

Mampukah aku mengubah nasibku?

Ya Allah Tuhanku Yang Maha Esa..

Beribu soalan didasarkan hikmah..

Kupanjatkan segala kesyukuran..

Berdirinya aku di sini..

Atas nama keislaman..

Dengan wadah yang mulia..

Menjadi pemantau kepada semua..

Amal maaruf nahi munkar..

Kebaikan di dunia..kebaikan diakhirat..

Segala pujian untuk-Mu Tuhan..

Atas segala Rahmat dan Rahim – Mu..

Ditakdirkan aku di sini..

Bukan sekadar mainan sahaja..

Bukan setakat pelajar yang buta..

Belajar tanpa aplikasinya..

Aku di sini..

Sebagai pelajar yang menimba ilmu..

Sebagai pelajar Melayu..

Sebagai pelajar Islam..

Selantang mana aku berjuang menegakkan hak..

Mempertahankan maruah bangsa dan keadilan..

Selantang itulah..

Aku mempertaruhkan jiwa..

Demi memartabatkan agama..

Tuhanku..

Semangat berkobar dengan api perjuangan..

Namun dengan izin-Mu Rabbi..

Hakikat diri tetap kukoreksi..

Ditakdirkan aku di sini…

Tetap sebagai hamba-Mu..

Yang lemah, dhaif, tiada kuasa..

Beramal demi keredhaan-Mu..

Bukakanlah Ya Allah hatiku ini..

Agar sentiasa sedar diri..

Apalah yang ada padaku..?

Jika tiada rahmatMu…